Cornelius lekker

Rutof

Har et cornelius fat som er kjøpt for en stund siden. Det lekker som bare det. Har demontere det vasket alle deler byttet pasninger. Men for det ikke tett. Økte trykk, men det hjalp ikke. Jævlig iriterende. Nå gikk et øl til helvete. Jævli iriterende.

Så leksen jeg har lært er:  ikke kjøp brukte cornelius fat som ikke er trykksatte når du kjøper de. De brukte jeg har kjøpt som var trykksatte når jeg fikk de er gode og tette

Av og til lek det litt i lokket. Snu lokket andre vegen og prøv. Av og til hjelp det med 3-4 Bar.

Lubrikér nå for all del også gummipakningen hvis du ikke har gjort det. Har et fat jeg ofte må gjøre dette med da åpningen ikke er så exact-fit som den egentlig skulle vært.

Smurt alt. Snudd lokket. Sprayet alle steder. Finner ikke hvor det lekker. Gitt det 3 bar. Men hjelper ikke. Gått tomt 3 ganger. Sitter det nå på tvangs karbonering. Så håper det er enten ut eller inn ventil som lekker. Ellers ryker CO2 tanken.

Om du ikkje finner ut om det kjem gass ut av fatet, korleis veit du at det lek? Er det ikkje berre ølet ditt som supar til seg CO2?

protto skrev:
Om du ikkje finner ut om det kjem gass ut av fatet, korleis veit du at det lek? Er det ikkje berre ølet ditt som supar til seg CO₂?

Det har kjed 3 ganger. Først 4-6 timer etter fatfylling. Så idag morges. Kl 0900 så igjenn idag kl 1200.

Greit at fatet er veldig fullt. Men trur ikke det har blitt supt opp.

Trykksett fatet, koble så fra alt, la det stå, sjekk dagen etter.
Mange klager på lekasje, men 99% av dette er faktisk mellom fatventiler og koblinger. Meget sjelden selve fatet er problemet. Og isåfall, vil et nytt pakningsett fikse dette.
Brukte fat er ikke altid like fine, men aldrig hatt problemer :)

Eller legg det i et badekar eller gjæringskar med vann for å se hvor det lekker fra. Gammelt triks for å finne hull på sykkelslanger, som burde fungere like greit på fat.

gustavf skrev:
Eller legg det i et badekar eller gjæringskar med vann for å se hvor det lekker fra. Gammelt triks for å finne hull på sykkelslanger, som burde fungere like greit på fat.

Det var en god ide.

magne1972 skrev:
Trykksett fatet, koble så fra alt, la det stå, sjekk dagen etter.
Mange klager på lekasje, men 99% av dette er faktisk mellom fatventiler og koblinger. Meget sjelden selve fatet er problemet. Og isåfall, vil et nytt pakningsett fikse dette.
Brukte fat er ikke alltid like fine, men aldrig hatt problemer :)

Det er gjort

Rutof skrev:
Smurt alt. Snudd lokket. Sprayet alle steder. Finner ikke hvor det lekker. Gitt det 3 bar. Men hjelper ikke. Gått tomt 3 ganger. Sitter det nå på tvangs karbonering. Så håper det er enten ut eller inn ventil som lekker. Ellers ryker CO₂ tanken.

Hva mener du her: gått tomt 3 ganger?
Så du har prøvd å trykksette fatet, ufylt vel å merke, med 3 bar trykk? Hva er trykket da neste dag?

Marius.H.Steen skrev:
Rutof skrev:
Smurt alt. Snudd lokket. Sprayet alle steder. Finner ikke hvor det lekker. Gitt det 3 bar. Men hjelper ikke. Gått tomt 3 ganger. Sitter det nå på tvangs karbonering. Så håper det er enten ut eller inn ventil som lekker. Ellers ryker CO₂ tanken.

Hva mener du her: gått tomt 3 ganger?
Så du har prøvd å trykksette fatet, ufylt vel å merke, med 3 bar trykk? Hva er trykket da neste dag?

Da jeg trudde jeg hadde fixet det. sto det tomt med CO2 over natten. Da var det tomt med mye CO2 i. Tar vell lengre tid å tømme det ved en lekkasje,enn med bare 2cm headspace? Fatet ølet igår kl 1800. Oppdaget kl 2330 at det var tomt for CO2. Fylte på igjenn. Oppdaget idag tidlig at det var tomt igjenn. Satt da på ca. 3 bar. Var nesten tomt igjenn kl 1200.

For meg høres det ut som at CO2 bare diffunderer inn i ølet fra headspacen, som er helt normalt. 'Lekker' inn i ølet, ikke ut av fatet. Hvis ikke dette er saken har ikke jeg forstått helt hva du mener.

Setter du et ukarbonert øl på fat med 3 bar trykk (og deretter kobler fra Co2) vil fatet ha mindre trykk dagen etter. Hvor mye trykk det er minsket med kommer an på temperaturen til ølet og hvor mye CO2 det allerede har tatt opp.

Eit spørsmål litt på sidelinjen. Eg har også dette problemet med eit fat, og det lekker. Personlig trur eg fatet trenger 1 bar trykk for og holde tett, men når ølet har tatt til seg nok CO2, faller trykket, og det lekker. Men jeg så ein påstand om att ølet da var ødelagt. Stemmer dette? CO2 er jo tyngre enn luft, så det vil jo ikkje komme inn luft i fatet, så då er vel ikkje ølet øydelagt, eller?

Som han skriver i første innlegget, så er de andre fatene hans tette.
Går da ut i fra at han bruker samme regulator, slange og kuplinger for å trykksette alle fat, så da har vi eliminert andre ting helt ned til fatet.
Senk fatet ditt ned i vann som det blir sakt tidligere i tråden, vises ikke lekasjen da, kan du jo prøve å trykksette fatet med helium eller ande lettere gasser som er litt mere flyktig en co2, du vil da lettere kunne finne lekasjen din.

Eller snu fatet opp-ned og sjå kvar det dryp ut øl. Og nei, ølet er neppe øydelagt av ein liten gasslekkasje.

Har du prøvd å legge den store o-ringen rundt lokket i kokende vann rett før du setter på lokket? Når den er varm blir den mykere og former seg bedre til eventuelle små ujevnheter.

Viktste skrev:
Har du prøvd å legge den store o-ringen rundt lokket i kokende vann rett før du setter på lokket? Når den er varm blir den mykere og former seg bedre til eventuelle små ujevnheter.

Den var ikke dum

Fått spørsmål om det fatet som lekket er fra John Pedersen fra Nodeland.

Det er det ikke vist det var noen flere som lurer.

Fatene jeg har fått fra John har vært kjempe bra. Er kanon fornøyd med fat og service derfra. :)

Tilbake
Topp