Cornelius fat - rør for gass inn

God morgen

Nylig begynt å tukle med tapping på fat. Fatet er kjøpt brukt mens alt annet er nytt.
På fatet ser det ut til at røret for co2 inn er bøyd/skjev. I toppen hvor pakningen ligger er den ikke rett, men har blit bøyd. Det kan kanskje se ut til at trykket over tid har vært høyt så denne har blitt bøyd. Røret er av plast så er begrenset hva det tåler. Jeg mistenker at denne bøyen kan gjøre at fatet lekker co2.
Jeg kjøpte et nytt rør hos bryggselv for å bytte, men dette passer ikke inn i hullet.. Er det forskjellige størrelser på disse rørene/hullene?

Fylte fatet i går med 19l øl og satt på litt trykk (0,5 bar) før jeg satt det i kjøleskap. Tenkte å tvangskarbonere det i kveld ettersom det har fått kjøleskapstemperatur. Det som dog er litt urovekkende er at det var ikke noe trykk i fatet i dag tidlig når jeg sjekket det. Har ølet absorbert denne co2'en eller har den lekket ut? Jeg satt på trykk og fjernet co2 flasken i etterkant så co2 flasken er heldigvis fremdeles full..

Ja, bortsett fra at linken ikke funka for meg så er det det røret jeg så for meg

http://www.bryggselv.no/products/co2-ror-til-cornelius-fat
Har ikke sett alt for mange corneliusfat, men plastrør der har jeg aldri sett.

Når det gjelder gassen du fyllte inn i går så er det ikke rart om trykket har gått ned betraktelig siden du kobla fra gassen. Ikke bare tar ølet til seg gassen, men siden du også satt den i kjøleskap har trykket blitt redusert (lavere temp - lavere trykk på samme mengde gass) pluss at ølet i tillegg lettere tar til seg gassen ved lavere temp.

Ser at forumet skriver om ordet CO2 til nedfelt 2-tall, så da fungerer ikke linken..  :)

Ja, det er fornuftig at trykket er lavere på lavere temperatur, men jeg hadde forventet et lite "pssjt" når jeg dro i sikkerhetsventilen. Det vil vel uansett ligge CO2 over ølet og beskytte det mot oksygen, så jeg er ikke så veldig bekymret.
Trykktestet forøvrig fatet i går i romtemperatur, da virket det å holde tett. Var verken lyd eller bobler når jeg hadde på såpevann.

Jeg prøver å sette på mer trykk i kveld så ser vi hvordan det går.
Takk for tips  :skitbra:

Flere av mine fat har plastrør på gass inn. Så tror ikke det er så uvanlig.
Jeg har ikke hatt noen problemer med de.

Ja, da vet jeg det  ;)

Men dimensjonene burde vel være samme?

På den andre siden så har jeg observert at inn- og utkoblingene på corneliusfatene kan ha ulike størrelser. Dimensjonene er standard og gjengene for å skru dem på er samme, men den ene er lenger enn den andre. Ikke mellom inn-ut, men forskjell mellom inn på ett fat og inn på et annet fat og tilsvarende for ut. Siden dimensjonene er samme har det ingen betydning for tilkoblingen, men poppetset ser ut for å være forskjellig. På den ene faller poppetsen ut, mens på den andre sitter den fast inni. Foreløpig har ikke dette ført til noe problemer for meg, men greit å være obs på det.

Det røret jeg har er ihvertfall ikke likt med det som kan kjøpes som erstatning..
Det nye røret passer dog inn i øl-ut hullet, men det blir kanskje i korteste laget  :laugh: Det har forøvrig samme dimensjon som det opprinnelige, lange øl-ut røret.

Tilbake
Topp