Co2 vol - faresone for bomber

Brygget en NEIPA variant og tappet derfor rett fra primær for å unngå oksidering. Første gang med sukkerlake i sprøyte og pga en del kåling ser jeg nå at jeg hadde 210 g sukker på 24 l øl. Til alt overmål holdt ølet rundt 3-4 C pga CC. Trodde temp utgjorde marginal forskjell men ser via priming kalkulator at jeg har vol på 3.8: http://www.brewunited.com/priming_sugar_calculator.php.
Såvidt jeg forstår regnes vol 3.5 som en grenseverdi der flaskebomber kan oppstå men det kan være pga at flaskekvalitet kan være dårligere i US? Blir overrasket om det begynner å smelle men ser risiko for fontener. Har noen erfaring med såpass høyt co2 vol?

De (få) gangene jeg har vært borti flaskebomber på egen kjøkkenbenk eller i forbindelse med flasker sendt inn til konkurranser, har det vært vesentlig mer enn 3,5 volum CO2. I praksis er det et problem ved infeksjon eller ujevn fordeling av sukker.

Lite erfaring men hadde tatt høyde for bomber ved karbonering hvis det er bjørnunger eller
tilsvarende svake flasker det er tappet på.
Men det er vel ikke cc temperaturen som er viktig, var du oppe i f eks 20C før cc så får du luft og ikke co2 inn i karet ved cc?

Hvis du regnet co2-vol ut fra en temperatur på 3-4C så stemmer ikke dette. Hvis du har gjæret ved f.eks 20C, så er dette temperaturen du må bruke. ORdformuleringene i kalkulatorene er unøyaktige. De tar ikke høyde for evt CC.

Aha, med 21 C i kalkulator er jeg nede på 3.2 vol. Litt forvirrende at noen kalkulatorer har input for både gjæringstemp og øltemperatur. Har også lest i flere forum at dersom man CCer trekkes mer co2 fra headspace inn i væsken. Dette skjer vel også når man setter ølflasker i kjøleskap for å binde kullsyra så virket ikke helt fjernt.
3.2 er jo bl. a anbefalt for Saison så da håper jeg på å unngå fontener også.

Høres ut som det er et poeng dette med mer co2 fra headspace ved cc.
Tror likevel det er rimelig komplisert å sette tall på dette. Cc trekker luft inn, du får luft/co2 miks.
Konsentrasjonen blir?
Andre tanker som f eks forhold mellom volum øl/headspace, nedkjølingshastighet, tid nede på cc,
co2 ut pga tapping, temperaturstigning når du tapper, tid før kork er på og sikkert mange andre forhold.
Men selv vil jeg nok fortsatt velge høyeste temperatur som avgjørende parameter.
Forutsatt at ølet har fått noe tid ved denne temperaturen.

Aha, med 21 C i kalkulator er jeg nede på 3.2 vol. Litt forvirrende at noen kalkulatorer har input for både gjæringstemp og øltemperatur. Har også lest i flere forum at dersom man CCer trekkes mer co2 fra headspace inn i væsken. Dette skjer vel også når man setter ølflasker i kjøleskap for å binde kullsyra så virket ikke helt fjernt.
3.2 er jo bl. a anbefalt for Saison så da håper jeg på å unngå fontener også.

Jeg har karbonert opp til 4 vol co2 på nye ølflasker bra bryggebutikk, det har gått fint.

Oi, 4 vol var sprekt. Var det tilsiktet, og i så fall hvilken ølsort? Det blir ikke for mye skum?
Ikke tilsiktet i det hele tatt. Men har gjort det flere ganger fordi det var følgefeil. Foretrekker å bruke g/l. co, så target var 7gl/co2 men har endt opp med ca 8.

Ikke tilsiktet i det hele tatt. Men har gjort det flere ganger fordi det var følgefeil. Foretrekker å bruke g/l. co, så target var 7gl/co2 men har endt opp med ca 8.
Jeg har karbonert en Westmalle tripel style med 10g. Ble masse fine bobler som ga skikkelig tett krem lokk. Ingen bomber :). Må understrekes at det er viktig å ikke ta med seg en halvkilo humle og gjær over i flasken. Lannng CC evt gelatin. Ellers blir det en flott fontene...

Tilbake
Topp