Co2 fylling i Bodø

Vet ikke om det er noe endret status på Bodø verktøyservice, men var innom Bodø brann og flåteservice for noen uker siden i et annet ærend.
Han jeg pratet med der sa de hadde fått brev fra næringsmiddeltilsynet (tror jeg) om at de ikke burde fylle CO2 til hjemmebryggere eller annet slikt bruk, så det var ikke noe vists å spørre om.  :(

Slike komentarer lukter det svidd av, typisk mafia, det tror jeg må være eneste Co2 leverandør i Norge som har uttalt seg så nøyakti og difust i samme setning.

Erlend H. skrev:
Vet ikke om det er noe endret status på Bodø verktøyservice, men var innom Bodø brann og flåteservice for noen uker siden i et annet ærend.
Han jeg pratet med der sa de hadde fått brev fra næringsmiddeltilsynet (tror jeg) om at de ikke burde fylle CO₂ til hjemmebryggere eller annet slikt bruk, så det var ikke noe vists å spørre om.  :(

Det er ikke noe nytt fra den staden. Fikk samme beskjed fra dem for 7 År siden..

Så enten fyll selv, eller bruk verktøyservice. (Frem til han legger opp)

Men Torga, du som er næringsmiddel ekspert, er det ikke en merkelig og sansynligvis en usann uttalelse om brevet fra næringstilsynet ?

Men drit i dem, tenkte å komme innom dere før jeg henter en stor flaske på Fauske, lar det seg gjøre ?
Men må først få oversikt over hva som er igjen.

Edit: måtte rette masse skrivesleifer :)

Hmmmm :jaha: mattilsynet er troende til det meste  ;D

Men.. den beskjeden som JEG fikk var at de ikke fylte på U-uoriginal flasker..
Det er en smal sak å sjekke uttalelsen fra Mattilsynet. Med Drit i dem.  :skitbra:

Det er bare å komme. Vi har fylleutstyr og flasker i massevis :yes:

Tenkte å låne slangen for å koble sammen flaskene.
Jeg vet ikke hvem på Fauske som har gass og hvor store flasker de leier ut men mener å hørt om 10 Kg, passer isåfall greit nok til å fylle mine to 6 kilos, de behøver da ikke være helt slikke tomme.

Oddvar Demmo skrev:
Tenkte å låne slangen for å koble sammen flaskene.
Jeg vet ikke hvem på Fauske som har gass og hvor store flasker de leier ut men mener å hørt om 10 kg, passer isåfall greit nok til å fylle mine to 6 kilos, de behøver da ikke være helt slikke tomme.
[/quot

Det er lettere å fylle flasker som ikke er heelt tomme. Sist leide vi en 30 kg flaske. Hør med Beant hvor og hvordan flaskeleien foregikk

Jeg har en snedig plan. Jeg skal innom brann og flåteservice og spørre der. Men jeg kommer til å si at jeg skal bruke Co2 til å kjøle ned metalldeler som skal brukes til presspasninger. Så får vi høre hva de sier om det? Eventuelt kan jeg si at jeg skal bruke det til brannslukning i verkstedet. Skal oppdatere på hva de sier og hva de tar for gassen. Skal fylle en 2 Kg flaske fra CanDirect først.

God ide.
Fikk ide til idag, svigerfar skulle ha koblet om +og- på Migen for å sveise rørtråd, gass var uaktuelt pga. prisen, men han kan gjøre som oss, bruke gammel brannslukker og Co2, han sveiser jo bare stål.
Ide nr 3. min Co2 flaske fikk jeg sammen med et Co2 gevær, så vi kan si gassen er til sveising eller skyting,
selv satser jeg på å leie 11 kg. flaske og låne slange for fylling.

Vi kan vel enkelt lage oss til en slange for fylling her oppe i dalen også. Jeg har også avtale med ICO slik at jeg får lett leid en Co2 flaske på korttid der. Men jeg er i Bodø ca en gang i måneden og det er mye lettere å bare levere inn flasken for fylling. I fjor var jeg i Tromsø og fikk fylt flasken, 5-600 kr for en 6 Kg flaske inkludert trykktesting og ingen spørsmål. Genialt.
På sveising bruker de ikke ren Co2, gassen er stort sett 80% argon og resten Co2 tror jeg. Men forklaringen om Paintballgeværer eller luftgeværer burde holde mål også.

er all co2 rein? tenker at kanskje noe av sorten, til f.eks paintball er tilsatt olje for å smøre våpen?
Nå er det vel og nærmest slutt på co2 til paintball, går mest på trykkluft der i gården...
Men i min pure ungdom når jeg dreiv med paintball, så leide vi co2 flasker hos AEO og fylte dem der...
Noen som har sjekket om dem har?

Rune Alm skrev:
På sveising bruker de ikke ren CO₂, gassen er stort sett 80% argon og resten CO₂ tror jeg. Men forklaringen om Paintballgeværer eller luftgeværer burde holde mål også.

Ser på andre forum (bil) at de bruker ombygde brannslukkerre til sveising av stål på mig/tig

Ja, idag var jeg hos Brann og Flåteservice i Bodø og fikk fylt flasken min.
Denne gang var det snakk om en 2 Kg flaske fra Candirect og den er godkjent til i 2021.
Jeg prøvde meg på at jeg skulle bruke Co2 til verkstedet, kjøling osv. Han bare gliste og fortalte om at de ikke fikk lov å fylle flasker til ølbruk fra Næringsmiddeltilsynet, mumlet noe om et brev, men han kunne ordne det likevel.
Jeg konfronterte han da snilt om at for det første heter det jo Mattilsynet nå og det er jo mitt problem hva jeg bruker gassen til. Det kom frem etterhvert at det ikke eksisterer noe brev fra mattilsynet angående dette, men de er litt redd for at det kan slå tilbake på dem hvis noe skjer. Co2 en de har er industritype, akkurat som alle de andre plassene vi fyller, mens det er en renset variant som brukes til næringsmidler. Men han var jo helt enig i at dette ikke er noe problem i praksis og at det uansett er mitt problem. Jeg nevnte jo også praksisen som utvikler seg når en ikke får fylle lovlig, nemlig at en leier en storflaske og fyller selv, da med den konsekvens av mulig overfylling, mulig dårlige slanger til fylling og at flaskene aldri blir trykktestet og at det må jo være mye bedre om vi får fyllt og testet der. Jeg fortalte han også at jeg var innom Tromsø en svipptur i fjor og der fikk jeg fyllt og trykktestet flasken helt uten spørsmål selv om jeg var helt åpen på at den skulle brukes til ølbrygging på hjemmebasis.
Nå skal det også sies at han gikk med på å fylle flasken med en gang og denne konversasjonen foregikk mens vi fyllte opp. De trykktester også flasker hvis nødvendig.
Jeg betalte kr. 250 inkludert mva for denne fyllingen av 2 Kg Co2, men kiloprisen går ned ved mere mengde da det ikke tar mye mere tid å fylle en 6Kg flaske. De opererer selvfølgelig med en arbeidspris og en kilospris.
Jeg kan komme tilbake med prisen for fylling av 6Kg etterhvert og hva de tar for trykktesting. Og jeg vil tro at det hjelper hvis en har med et par smaksprøver...
Jeg kan også ta med at flasken min veide 6,45 Kg ny fra Candirect, etter fylling nå veier den akkurat 6,45 Kg så jeg har fått 2 Kg.
Så jeg tror ikke det vil være noe problem for andre å fylle/trykkteste heller, bare si at det er til privat ølbrygging og at du er klar over at du selv har ansvaret for hva du skal bruke gassen til. Jeg vil også tro at det er mulig å få de til å selge ferdig ombygde flasker til slikt bruk. Husk bare på å poengtere at gassen brukes privat og at du er ansvarlig for det selv.

Det er det jeg sa, det er fan ikke noe brev som sier det de sa, mye bedre å da si at de var redde det skulle skje noe, det har vi alle lov tilå være-
Spent på resten av historien

Restaurantene får nok gassen sin gjennom AGA eller tilsvarende selskap. Hvem som helst kan forsåvidt leie gassflasker fra dem. Næringsmiddelgassen er nok sikkert renset litt bedre og renholdet inni flasken er nok bedre vil jeg tro. Men det er ingen problem med vanlig gass heller.
Problemet når du skal leie en flaske er at den koster 1150.- pluss mva hvert år ved 5 årsavtale. Så kommer gassen i tillegg når du bytter inn en tom flaske mot en full. Prisen for leie er den samme om du leier en 6 kilos eller 30 kilos flaske. Noen flasketyper kan kjøpes, maks størrelse 5 Kg, men er usikker på om dette gjelder for Co2 og uansett koster det 3-4.000 å kjøpe en slik flaske og den er enda dyrere å bytte.
Jeg vil også tro at en del puber/restauranter får gassen sin fra øl leverandør, men de bruker nok storbrukeravtaler mot nettopp AGA/tilsvarende.
De siste årene er det kommet flere leverandører av gass med kjøpeflasker, da i 10 kilos størrelse. Er usikker på om de er å få for Co2? Pris 4-6.000.

En kan også leie flaske fra AGA på døgnbasis. Myra bryggelag gjør det, de leier en 30 kilosflaske fra ICO på Fauske på dagsleie, drar hjem og fyller over på egne flasker. Dermed blir det bare 2-3 dagsleier for storflasken. Men gjør du slik er det en del konsekvenser: Du må ha nok kapasitet selv til at du greier å ta vare på Co2en. Du må lage en sikker slange for overfylling. Du må fryse ned den ene flasken og varme opp den andre for fylling. Du ender opp med gamle egne flasker som ikke er trykktestet. Du risikerer å overfylle med påfølgende katastrofal eksplosjon. Ved en slik eksplosjon med personskade vil en risikere å slite med politi/forsikringsselskap hvis flasken ikke er godkjent med stempel.

Jeg tror den absolutt greieste løsningen er å få Brann og Flåteservice til å trykkteste og fylle flaskene våre til en grei pris. Da er de godkjent og fyllingen foregår på en profesjonell måte og en får riktig mengde i flasken.

Det må vel sies å være en påfallende mangel på bodøfolk i denne tråden om CO₂ fylling i Bodø!!  :) Jeg har ikke sagt noe tidligere fordi jeg får fylt flasker hos en kjenning. Jeg kan ikke si mer enn det her i det halvoffentlige rom.  ;D Men jeg synes det er skikkelig tullete at bransjen driver å lager vanskeligheter ut av dette.

Tilbake
Topp