Hei. Har gått til innkjøp av en Camurri CB50. Dette er en *quote* "Høykvalitets helautomatisk bryggesystem med kapasitet på hele 17,5 kg malt (totalt kjelevolum 90 liter) fra Italienske Camurri. Setter en helt ny standard for hvordan helautomatiske bryggesystemer skal konstrueres"
Er relativt fersk i game`et, har 10-15 brygg på baken, men så meg lei av 36L kjele med gass brenner og petter smart løsninger.
Nå har jeg brygget mitt første brygg med Camurrien, og etter alt å dømme så er jeg godt fornøyd med utstyret og systemet. Det ble noen tabber og feller her og der, men kom meg i mål.
Nå tenkte jeg og legge ut litt bilder, erfaringer jeg har gjort meg, og håper noen andre henger seg på.
Det jeg veldig gjærne skulle tenkt meg er en beersmith profil til Camurrien, både en mesh og equipment. Holder på å lage min egen, men er ikke bryggerimester enda, så det er mange av betegnelsene jeg enda ikke vet hva betyr osv. Så gjerne hjelp meg
Mekanisk rører, ikke noe sirkulasjon av vann/vørter slik stort sett alle andre system er bygget opp under.
Ganske "straightforward", sier ifra når ting skjer.
En av erfaringenemine på mitt første brygg. Jeg kjørte full fres fra start. 17kg malt og 55L til mesk. Ikke det at DET var noe problem, snarere tvert imot. Men når jeg skulle begynne å skylle, da kom problemene. Jeg skulle skylle med 18L, så totalt kokevolum skulle komme opp i 72-73L, ikke det at det er noe problem for camurrien, men med den medfølgende stanga, som du plasserer midt i, for å holde opp malt kurva, er for kort. Slik at når jeg hadde skylt med 10-12L så var mesken nådd bunnen på maltkurva.
Det jeg da gjorde var å legge en 2"4" klosse imellom stanga å handtake på maltkurva, slik at jeg fikk de nødvendige 5cm ekstra for å fullføre skyllingen. Jeg var uoppmerksom i 20sek for å hente resten av skyllevannet, og da falt maltkurva tilbake opp i mesken med en flodbølge av vørter utover gulvet, i tilegg fikk jeg 500-1000gram malt i vørter'n som var på god vei til å bli kok...
Alt gikk bra, ingen skader på utstyr, øl eller person, men en talje er nå kjøpt inn og montert. Kommer ikke til å bruke den medfølgene stanga noe mere!
Sist redigert: