Camco element - næringsmiddel/drikkevann godkjent??

B

bard

Varmeelement fås i ymse materialer. Fra kobber, til forniklet, til messing innfestning, til rustfritt i diverse legeringsalternativer. Men er det noen som veit om elementene et OK benyttet til drikkevann? I en bereder så skal man jo dusje i det varme vannet og ikke drikke det...

Jeg vil tro at rørnettet tilfører mer  ulumsheter enn selve elementet.

Hvis du graver litt rundt i forumet på homebrewtalk så tror jeg at det har vært diskutert der. Har ikke lest noe om det men tror det var på det forumet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Takker for det, Espen!

En interessant vinkling der ja.  Det styrker ihvertfall mitt innspill i at Labb-dunk brygging ikke nødvendigvis er det beste alternativet.  Ihvertfall ikke de sorte dunkene jeg kjøpe tidligere.  Leverandøren opplyste at disse ikke er næringsmiddel godkjente, så jeg droppet det og gikk for SS fat istedenfor.

Men i forhold til Camco-elementet så er nok kanskje det mest sannsynlige at eventuelle uønsket materiale vil bli skylt bort ved første gangs bruk og ikke lekke inn i bryggevannet brygg etter brygg.  Så sikkert trygt å bruke disse uten for stor fare for å få i seg masse tungmetaller og annet skitt...  "metals in brew" podcasten med Palmer har også noen interessante vinklinger på dette.

Miguel: jeg fant ikke noe på Homebrewtalk, men tipset fra Espen ga meg svar nok.  Takker uansett!

Tilbake
Topp