Bunnfall i lefty blonde som virvles opp ved skjenking

Etter 14 dager på flaske nyter jeg nå min første allgrain. Smaker helt fantastisk med den, etter min mening, gode parfymerte smaken. Men stusser litt over at bunnfallet virvles opp ekstremt lett. Testflasken for karbonering som er en blank halvlitersflaske oppfører seg på samme måte. Veldig lite bevegelse som skal til for å få opp bunnfallet.

I mine to tidligere ekstraktbrygg med us-05 hadde jeg mer kontroll på bunnfallet under skjenking i glass.

I blonden brukte jeg danstar abbaye tørrgjær. Noen som vet om sedimentene setter seg etter en tids lagring eller skal det være sånn?

Sedimentene seter seg bedre dersom du kjøler ned flaskene. Lar du de stå kaldt i noen uker, så vil bunnfallet sitte bedre enn om de bare har hatt noen timer, eller en dag i kjøleskapet.

Og når du heller, så hell slik at ikke hele tuten er dekket med øl. Da får du et klunk av et tilbakeslag med luft som slår løs noe av sedimentene, hell slik at luft har fri flyt inn i flaska.

Sedimentene seter seg bedre dersom du kjøler ned flaskene. Lar du de stå kaldt i noen uker, så vil bunnfallet sitte bedre enn om de bare har hatt noen timer, eller en dag i kjøleskapet.

idiotisk spørsmål; Fra flaske, heller man da over i glass, å prøver å få minst mulig av bunnfallet med seg?
Trodde nemlig at man skulle riste flasken før åpning, å da har jo jeg gjort en `grov`feil.

Har nemlig mye bunslam i mye APA extract flasker etter 1,5 uke på flaske.

Rister vel sjeldent på flaskne før skjenking. Hvis ikke det er med hensikt å få med seg gjær rester. Som med en gjærdrevet øl kan det være noe folk gjør.

Jeg ville definitivt ikke ristet flasken. Du kan gjøre det for eksempel på en hveteøl der gjæren uansett flokkulerer dårlig. Men hvis du ikke vil ha bunnfallet med deg, så bør du absolutt ikke riste på flasken.

Lagre flaskene kaldt, og hell forsiktig over i glass når du skal drikke det, slik at bunnfallet blir igjen i flasken.

Skal også sies at noen gjærtyper holder seg bedre i bunnen enn andre, US-05 har jeg erfart er en av disse.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Tilbake
Topp