Brygging i leilighet :)

Hei!

Jeg er helt "grønn" når det gjelder brygging, men har vurdert i flere år å starte. Har sett filmer på youtube og lest på forumet her, så jeg er godt inneforstått med bryggeprossesn. Jeg bor for tiden i leilighet i Oslo med min samboer. Det er derfor viktig at bryggeprosessen er minst mulig rotete, jeg vurderer sterkt å satse på en Speidel Braumaster. Jeg har noen bekymringer jeg gjærene skulle hatt svar på.

1. Planen er å kjøpe hetta til speidelen slik at jeg kan koble på et avtreksrør å legge dette ut av vinduet, med dette håper jeg å unngå damp og for mye lukt i leiligheten. Er dette en god løsning på problemet?

2. Gjæring, oppstår det mye lukt i denne delen av bryggeprosessen? Har sett for meg å gjøre dette på gjesterommet.

3. Når man skal ha brygget på flasker og tilsetter sukker for karbonering, er det fare for at flaskene kan eksplodere/at korkene "popper" av? Flaskene vil lagres på gjestrommet og jeg er ikke interessert i å komme hjem til ødelagt parkett :)

4. Lagring av råvarer. Hvordan er det best å lagre de forskjellige råvaretypene? Spesielt kornet da dette tar noe mer plass?

På forhond takk :D

Mathias

2. Det varierer litt. Som regel vil du kjenne en svak søtlig duft de første dagene i gjæring. Men det er ikke snakk om noen voldsom stank som sprer seg utover rommet bøtta står i. Men det varierer som sagt litt - noen gjærstammer gjør mer ut av seg enn andre. Denne uka satt jeg en amerikansk pale ale som man kun kjente med nesa oppi gjærlåsen, og en tripel som fyller rommet med svak søtlig bananaroma :)

3. Teknisk sett, ja. Men om du er nøye med å gjære fullt ut før du flasker, bruker gode flasker, ikke for store sukkermengder og unngår infeksjoner så er det ingen praktisk problem. Jeg flasker alt, og etter 50 batcher har jeg stadig ikke hatt en eneste flaskebombe (bank i bordet).

4. Humle kan du oppbevare i fryseren, det tar minimalt med plass. Siden du bor i Oslo kan du droppe å oppbevare malt. Bestill det du trenger til et brygg og plukk opp på sjappa på bryggedagen eller noen dager i forveien.

Takk for kjept svar :D
Betryggende å høre dette med lukt ift lukt ved gjæring cjohansen. Da ser jeg ikke på dette som noe problem.

I forhold til flasking så har jeg tenkt på å kjøpe en kassse med lokk eller noe slikt, jeg jobber offshore så er borte to uker i slengen, utrolig kjipt om jeg skulle komme hjem tl en "flaskebombe" :/ . hva er gode flasker?

Jeg har igrunn tenkt å satse på bryggesettene til gryggselv.no i starten, men dette er kanskje ikke den mest økonomiske løsningen over tid?

Jeg og bor i leilighet, kok med Speidel på overbygd terasse funker veldig bra. Er og en fordel at den tar lite plass når den ikke er i bruk.
Jobber offshore jeg og, følest veldig trygt med slike kasser du beskriver når jeg er ute.
Sier bare løp og kjøp :)

Høres bra ut Cito! :D
Jeg har ikke noen terasse til rådighet, derfor jeg lurer på denne "hetta".. Burde vel fungere bra det? Hvilke kasser er det du bruker? Tenkte meg en tur innom bryggselv i dag :D

Har ingen erfaring med hetten, men funker sikkert bra :)
Jeg har noen kasser med lokk fra Ikea og noen fra Chlas Ohlson.
Har akkurat konvertert til fat pga plassen flaskene tar når de skal lagres kjølig og tiden det tar å vaske/tappe.
Jeg og kjøper ferdig kvernet ølsett etter hvert som jeg brygger. Vil ikke irritere fruen med det i tillegg siden det tross alt ikke ser så spennende ut å kverne :)

Jeg har spredt bryggeutstyret mitt utover tre forskjellige plasser. Kona er passe gærn på det.

Det kan være ett tips å bruke vippekorkflasker. De eksploderer ikke, men det renner over - så da må du ha kasse likevel.

jeg har selv noen gjennomsiktige plastkasse underdeler, ala de mange dytter under senga som barn. jeg setter ølkassene med øl jeg er skeptisk på oppi disse, med en pressenings lignende plastpose / duk tredd nedover sidene på kassene, (som står oppi den først nevnte kassa) slik at om ei flaske ryker eller 10-20 så er det nok rom i plastboksen hele stasen står i til at det ikke er noen fare. lukter sikkert ikke godt etter ei stund dog.

tips nr 1 til å unngå dette: kjøp deg heroinvekt til å veie inn sukkermengdene, aldri overskrid 6g sukker pr liter øl så lenge du bruker flasker, og du er trygg. fat tåler plenti mer enn flasker f.eks.

god flaske korker er kjempe greit å investere og mtp dette problemet selv om jeg heller aldri har fått flaskebomber enda.

Hehe! Ja jeg har hatt en prosess gående over lengre tid. Jeg startet med å si at jeg skulle ha den store speidelen. Dama ville vite hvor stor den var og etter å ha vist henne målene var det selvfølgelig helt uaktuelt.. Jeg passa på å virke ganske skuffa noen uker før jeg sa at det fantes en mindre modell.. Så da ble det et kompromiss, alt etter hvordan man ser på det ;)

...
3. Når man skal ha brygget på flasker og tilsetter sukker for karbonering, er det fare for at flaskene kan eksplodere/at korkene "popper" av? Flaskene vil lagres på gjestrommet og jeg er ikke interessert i å komme hjem til ødelagt parkett :)

...

Som andre har sagt: god kontroll på utgjæring er lurt. Eit tips kan også vera å ha flaskene i ein tett behaldar - f.eks. eit gjæringskar med lokket på og satsa på at det heldt eksplosjonen på plass (eg har ikkje testa slike flaskeeksplosjonar i eit gjæringskar men innbiller meg det går greit).

Ein annan variant er å bruka dei spesielle ølflaskene i plast frå Coopers - dei eksploderar ikkje og har eiga barriere som slepp ut oksygen og hindra co2 å sleppa ut.

Tilbake
Topp