Bryggeripub

Jeg har drevet flere restauranter og utesteder tidligere, og for å servere alkohol må man først sørge for å bestå Etablererprøven og Skjenkeprøven ved ditt lokale skjenkekontor, deretter må man søke om bevilling på det lokalet det gjeder, det kan være inntil 12 ukers behandlingstid. For å kunne brygge ølet i tillegg krever det egne godkjenninger av mattilsynet som må godkjenne lokalene som egnet for næringsmiddelproduksjon, at man har riktige rutiner ift hygiene og unifor osv... Regner også med at kemneren har noe han skulle ha sagt da han gjerne vil ha 16 kr pr liter øl under 4,7 %ABV og 22 kr pr liter øl over 4,7 % ABV. Dersom man tenker profitt på dette kan jeg for ordens skyld nevne at det skl godt gjøres å brygge billigere enn det du kan kjøpe fra masseprodusentene(snakker da ikke om håndverksbryggeriene, men de enda større), men man kan gjerne ta en høyere pris for produktet....

Hei.
Normal skjenkebevilling for øl, vin og brennevin er på plass og har vært det i en årrekke. Saken er at jeg ved en mer eller mindre tilfeldighet har foret innehaver med noen av mine brygg. Dette er gjortvhelt privat fra begge sider!! Innehaveren av stedet ønsker å "få til noe" og jeg har blitt bedt om å brygge. Det er altså snakk om steget vidre. Utstyrsmessig føler jeg at jeg har kontroll og har foreløpig pushet lovligheten og papirene til innhaver. Han har et par med seg i ryggen på dette prosjektet så vi får se. Men kan jeg medvirke på å løse floken vil jeg jo gjerne det, da jeg gjerne skulle prøvd meg komersiellt....

Men altså en konkret linhk hadde  vært supert....

Sabeltann

Sabeltann skrev:
Sitter noen på en link for lovværk og forskrifter for start og drift av bryggeripub?

Utvidet kommunal skjenkebevilling eller statlig tilvirkningsbevilling:
http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/handbok-i-alkoholloven-mv/Publikasjoner/handbok-i-alkoholloven-mv.pdf

Hei.
Da fikk jeg en del mer svar. Jeg har jo en del på plass iogmed at kommunal beviiling er på plass og så vidt jeg vet ikke misligholdt på rundt regnet 12 år. Jeg gikk som møbelsnekker og innredet en del av plassen den gang og det hadde vært tøfft og brygge der nå. Ser det er alikevel lang vei å gå, men de som står bak er driftige folk som ikke gir seg sånn med en gang. Det som bekymrer meg er lønnsomheten i dette. Men vet jo selv at jeg gladelig betaler dyrt for skikkelig øl når jeg en sjelden gang er ute....

Har andre tips om direkte fallgruver vil jeg gjerne vite det....

Sabeltann

Lovmessig er det en virkelig jungel å sette seg inn i. Et av problemet er at ikke alle lov-tekster og forskrifter er helt oppdatert hvordan ting virkelig er administrert.

Hvis målet er kun produsere for egen virksomhet vil jeg anbefale å gå for en kommunal utvidet bevilling som også gjelder tilvirkning. (Det kan være at juristene i kommunen du bor i må selv lese seg opp i regelverket.) Det samme gjelder for import av varer man kun ønsker å skjenke i egen virksomhet. Jeg har selv drevet et utested med egen import med kommunal bevilling. Uansett så er det vel tollvesenet som krever inn særavgiftene for alkohol. Jeg er litt usikker på hvordan det er for bryggeripub'er men jeg vil anta at dem må kontaktes så fort som fy etter man har fått innvilget kommunal tilvirkningsbevilling. I England kan dem etterskuddsvis rapportere mengdene som er solgt... Jeg tviler STORT på at det er slik i lille Norge enda.

Har man som mål å produsere(eller importere) for andre også er det statlig bevilling som gjelder. Og det er da faktisk tollvesenet man må søke til. Og ønsker man toll-lager så er det også toll-vesenet man må søke til. Men vær klar over at Toll-vesenet kan kreve knalltøffe bank-garantier for innbetaling av særavgifter!!! For nystartet bedrift betyr det i praksis at man må putte en haug med penger selv på en konto til garantist (dvs: banken). Hvor mye dem krever bank-garanti er gjort på skjønn.... Dette har jeg også smertelig erfart.

Tilbake
Topp