Brygger med gammel bereder, hjelp?

Er det ikke mulig å legge en silbunn på bunnen av tanken? leter etter en løsning selv her. Jeg lager et system med tre tanker. en til å varme opp vannet, en til mesk, og en til kok. Har også tenkt å ha en herms på utsiden av mesketanken hvor man kan justere temperatur. er jeg på rett spor eller er jeg ute og kjører?
Jeg bruker en vanlig silbunn i min mesketank (gammel vvb). Silbunnen er litt mindre enn diameter på tanken, så den blir liggende litt over bunnen når den skrår inn.

Hva med den mellomrommet som blir mellom veggen på tanken og silbunnen? Og har du en bazooka under i tillegg for å ikke få me maltrester inn i systemet?

HS
Hvis man kutter falskbunnen nøyaktig så blir det ingen mellomrom. Vi har ingen pakning på vårt oppsett.

Fint arbeid, hvilket blad har du brukt på vinkelsliperen? Må vel ikke være for store hull.

HS
Hvis det er meg du spør så brukte vi 1mm blad for rustfritt stål. Har også brukt passer for å få den helt sirkelrund. Og slipeskive rundt på kantene.

Jeg har en varmtvannsbereder Ø50, Hva er optimal diameter på silbunnen? Varmtvannsberederen koner jo, jo mindre diameter på sil jo mindre volum under?

HS

Vår plate er helt rett, og ca 1-2 cm mindre diameter enn kjelen. Så vi har ca 9 liter under falskbunnen. Var litt bekymret for at det kunne være for mye, men det funker helt fint. Selv hvis vi bare brygger 50 liter. Bruker 3 liter vann pr kg malt. Får meskeutbytter på 80-90 prosent.

Så hvis jeg for eksempel ønsker å brygge 25-30l, så burde jeg gå ned til 4-5l under sil. Eller vil ikke en varmtvannsbereder være gunstig for så lite volum?

Kommer nok til å brygge en del alene, og brygger nok noen brygg på 30-30l

HS

Vet ikke om det er noen fast regel på det, men ved stort volum under så må man ha ekstra meskevann og dermed litt tynnere mesk. Det igjen medfører litt mindre skyllevann. Man kan vel ha opp til 5 liter pr kilo malt.

Vet ikke hva som er optimalt men antar at størst mulig diameter slik at det blir avrenning over et stort areal er bra. Og minst mulig dødrom under sil gir mulighet for mest mulig skyllevann.

Har et halvferdig ø500 vvb meskekar. Uten å ha de eksakte målene så kappet jeg en rimse (av en annen vvb bunn) på ø ca 490 og ca 480. Fikk da en krage/kon med høyde ca 15-20mm som skal tette mellom ø490 siden på denne kragen/konen og meskekaret. Kappet så en annen bunn på ø480, laget slisser og punktsveiset den til ø480 siden av kragen/konen. Silbunnen og mesketankbunnen får da noenlunde paralell utforming og dødrommet blir ikke så stort. -Kragen og silbunnen koner hvær sin vei.

Kan hende en bolt ca 8mm? valset til en ring og heftet til en identisk bunn med lik utforming/diameter som kappes på ca 470mm vil gjøre samme nytte. Mao silbunnen vil (med splittet silikonslange tredd over ø8mm bolten) tette mot sidevegg og før den treffer senter mot senter. Vil tro at hvis man lager nøyaktige maler så ser man hvor det er riktig å kappe.
Men en rund plate som TorfinnS har brukt er mye mindre jobb å lage til.

Jo det er jo det, men liker og ha muligheten. Pluss at jeg har fått varmtvannsberedere. Så slipper og kjøpe 40L krabbegryte. Finner ingen "billige" løsninger, blir 1500kr uansett.

HS

Tilbake
Topp