Brygge med høy OG og så vanne ut?

JohnR

Hei

Dette er antakelig ikke noen god idé, men jeg ville bare lufte tanken. Jeg har en kjele som tar i hvertfall 30 liter vørter. Hadde det vært mulig å koke vørter med veldig  høy OG og bitterhet og så vanne denne ut til f.eks. 40 liter? Brygger "all grain".  Med "mulig" mener jeg at man på denne måten kan lage øl uten forringe kvaliteten i forhold til normal fremgangsmåte.  Fordelen er at jeg da kan sette to øl i gjæringskar på en bryggedag. Raskere kjøling blir det også.

Jeg har ofte vannet ut et brygg som ble for "sterkt" etter kok (altså mer eller mindre ferdig vørter) med noen liter vann. Vann rett fra springen faktisk (etter å ha kjørt vann på 70 grader gjennom kranen en stund). Har ikke blitt plaget med infeksjoner, men det er vel en sjanse å ta. Alt. kan man koke opp og avkjøle vann.

Denne type utvanning er vel ikke veldig uvanlig.

Det er ingenting i veien for det nei. Blir noe a'la high gravity brewing, men at du vanner ut før gjæring heller enn etter.

husker noen hadde skrevet inn et formel om utrengning av dette.
hvis du har 16 liter  vørter med en OG på 1070 f.eks hvordan ble utregningen om jeg ville ha den ned til 1050?
husker ikke regnestykket og glemte å skrive det opp.
ikke så viktig, men kjekk formel å ha.

Kan vel like enkelt gjøres i et bryggeprogram der du legger inn oppskriften med nåværende gravity, og så endrer du bare batch size til det du ønsker, så ser du jo OG du vil få.

biri skrev:
husker noen hadde skrevet inn et formel om utrengning av dette.
hvis du har 16 liter  vørter med en OG på 1070 f.eks hvordan ble utregningen om jeg ville ha den ned til 1050?
husker ikke regnestykket og glemte å skrive det opp.
ikke så viktig, men kjekk formel å ha.

16*70/50=22.5 > fyll på 6.5 liter vann

Jeg tenker og på noe av det samme med en 35l  bratberg, mener noen visket noe om at jo høyere sukkerinnhold jo lavere alfa utbytte på bitterhumle, er ikke sikker på om programmene tar hensyn til det.

Jeg vurderer å koke humle te med 5 liter  og fylle kaldt vann  rett fra springen for å speed opp nedkjølingen..
Det er 99% reint, noe mugg sopp må gjæren kunne overmannet..

Jeg satser på å brygge 50 l pale ale, koker opp DME for å justere OG  , tror det blir knas..

Lykke til

Tilbake
Topp