Brygge 500 liter - Hvor??

Jeg har en kamerat som driver restaurant i Oslo. Etter å ha smakt på vårt øl ønsket han å kjøpe inn 500 liter (flasker) til sin restaurant.

Dette er noe over min kapasitet på en Speidel 50, i tillegg så er det noe regelverk rundt slikt i Norge. ;) Derfor var tanken å finne et micro bryggeri med passende kapasitet som kunne tenke seg å brygge et kontraktsøl og selge dette til restauranten basert på vår oppskrift.

Er det noen som har gode forslag til et bryggeri som passer for dette volumet og kunne være interessert i en slik jobb. Det er også fint om det ikke er for langt unna. Selv holder jeg til i Ski.

Om du finner noen så må du nok også justere oppskriften en smule. Fra 25 eller 50 liter til 500 er det litt risky å basere seg på gangetabellen. Nedkjølingen vil ta lengre tid enn hva den gjør hjemme, så det vil sannsynligvis bli høyere bitterhet enn hva hjemmeversjonen har. De som eventuelt skal brygge for dere har sikkert noen tips å komme med på denne fronten.

500 liter er ganske lite for et bryggeri forresten. Har inntrykk av at batcher på 3-4000 liter er det vanlige. Men det er jo bare å ringe rundt, i Oslo-området har dere Crowbar, Sagene Bryggeri, Oslo Mikrobryggeri, Schouskjelleren mikrobryggeri, Grünerløkka brygghus og sikkert noen andre i Oslo og omegn jeg ikke kom på i farten.

Har dog ikke inntrykk av at mikrobryggeriene sliter med å få omsetning på varene sine for tiden, så det spørst hvor keene de er av den grunn. Å brygge 500 liter for dere betyr fort at de ikke får brygget 3-4000 liter til seg selv den dagen. Men det skader selvsagt ikke å spørre rundt, verste som kan skje er at de sier nei.

Forstår poengene dine både mtp justering av oppskrift og at batchen er liten.
Det at batchen er så liten er vel på mange måter den største utfordringen. Det blir fort Pub bryggeri som brygger uten planer for videresalg og ikke har en god løsning på flasking.
Det var i grunn derfor jeg ikke var helt sikker på hvor jeg burde spørre.
Dette med oppskriften og tilpasning tror jeg vi skal løse. Det er jo ikke et etablert øl på restauranten pr nå. Derfor er det litt slingringsmonn bare vi får det repeterbart til en neste batch.
Forøvrig takk for svar :)

Tilbake
Topp