Jeg har en ide her som jeg gjerne vil lufte. Forhåpentligvis lærer jeg en del av svarene.
Ett typisk ølsett til 25 liter øl på BB30 som inneholder 4,6 kg malt for ett lyst, lett øl, og gir teoretisk sett 25 liter øl.
Hva ville skje om jeg ganget opp alle ingrediensene, utenom vann, med 1,6 slik at jeg:
-Mesket med 7,4 kg malt. (det er jo mulig, om enn litt styrete).
-Tilsatte 1,6 x mer humle
-Fordelte ferdig vørter på to bøtter og fylte opp med nok kokt (og avkjølt) vann slik at det ble 20 liter i hver bøtte totalt.
-Pitcher nok gjær til hver bøtte.
Spørsmål:
Er det vanskeligere å få godt utbytte med så mye malt?
Er det forskjell på konsentrert vørter + vann i forhold til normal vørter?
Annet jeg har sett bort ifra?
Formålet er selvsagt å lage mer øl med mindre jobb, men om resultatet blir dårligere så er det jo ikke noe gøy.
Dette funker selvsagt ikke for store, sterke øl. Men jeg er også veldig glad i lyse lette øl. (Kolsch, blonde, wit, weiss etc..)
Ett typisk ølsett til 25 liter øl på BB30 som inneholder 4,6 kg malt for ett lyst, lett øl, og gir teoretisk sett 25 liter øl.
Hva ville skje om jeg ganget opp alle ingrediensene, utenom vann, med 1,6 slik at jeg:
-Mesket med 7,4 kg malt. (det er jo mulig, om enn litt styrete).
-Tilsatte 1,6 x mer humle
-Fordelte ferdig vørter på to bøtter og fylte opp med nok kokt (og avkjølt) vann slik at det ble 20 liter i hver bøtte totalt.
-Pitcher nok gjær til hver bøtte.
Spørsmål:
Er det vanskeligere å få godt utbytte med så mye malt?
Er det forskjell på konsentrert vørter + vann i forhold til normal vørter?
Annet jeg har sett bort ifra?
Formålet er selvsagt å lage mer øl med mindre jobb, men om resultatet blir dårligere så er det jo ikke noe gøy.
Dette funker selvsagt ikke for store, sterke øl. Men jeg er også veldig glad i lyse lette øl. (Kolsch, blonde, wit, weiss etc..)