Bruke gjærkaka på nytt...?

Jeg sitter her med en vørter som er klart til fermentering, men har ingen gjær av rett type. Trallala - god planlegging er jo en uting.

Men jeg har et annet brygg som skal flaskes i dag, tilsvarende mht stil og volum. Og på ett av "Brew strong"-programmene hørte jeg såvidt i farten Jamil si at man kunne hvelve ny vørter over gjærkaka til et brygg man nettopp har tappet av. Tror jeg...men det var rett før jeg sovna i går natt og jeg kan ikke helt si jeg husker det. :)

Hva er folkets oppfatning av dette? Kan det funke? Jeg er interessert i å forsøke om det kan være håp om å få det til.

Bør jeg i så fall røre kaka ut i løsningen eller bare la den ligge nedi der?

Joda, det kan fungere.

En litt bedre løsning er å høste en passelig mengde gjær fra gjærkaka, så du har kontroll på gjærmengden.

Oi - det var i allefall mye futt i kaka - det nærmest freser i gjærlåsen nå...det blir interessant å sammenligne førsteølet med andreølet!

Ja, det er nesten en av ulempene at vørteren man hiver oppå gjærer som besatt: temperaturutviklingen pga den 'eksoterme reaksjonen'. Så det gjelder her å ha kald nok vørter og kjøle aktivt, avhengig av hva slags øl du brygger.

Det er mange som vasker gjæren før de tar den i bruk til neste bruk, noe som visst gjør det litt sikrere når det gjelder mulige bakterielle infeksjoner. Men jeg har brygget godt øl uten å gjøre dette også. :)

Jepp - jeg har blitt nødt til å sette den kaldt - for dette tok helt av tempmessig. Og jeg som endelig hadde rigga et OPP-varmingssystem (det er bare 16-17 grader på boden...men brygget smalt opp i 22 med en gang omtrent...til tross for at veska hadde ikke mer enn 15 grader når jeg helte den over kaka.

Vasking av gjær høres jo komplisert ut mht infeksjonsfare, så det får bli til neste gang. Dette var venstrehåndskriseløsning - blir bare morro å se HVORDAN resultatet blir.

Jepp - jeg har blitt nødt til å sette den kaldt - for dette tok helt av tempmessig. Og jeg som endelig hadde rigga et OPP-varmingssystem (det er bare 16-17 grader på boden...men brygget smalt opp i 22 med en gang omtrent...til tross for at veska hadde ikke mer enn 15 grader når jeg helte den over kaka.

Vasking av gjær høres jo komplisert ut mht infeksjonsfare, så det får bli til neste gang. Dette var venstrehåndskriseløsning - blir bare morro å se HVORDAN resultatet blir.

Vet det er en gammel tråd, men hvordan ble resultatet?

Tilbake
Topp