Brewster vs beer brew - etc

Hei! Jeg er helt ny innen brygging. Jeg har prøvd meg på BIAB og syns hobbyen virker helt knall! Har noen her erfaring av både brewster og beer brew? Gjerne andre (ikke så kostbare) varianter? Speidel er selvfølgelig på ønskelisten, men som med så mange andre her på forumet, er det en økonomisk brems mhht hun jeg deler postkasse med.

Velkommen som ny brygger.
Ta en titt på Brattsbergs Kompaktbrygger også. Samme prinsipp som BB30. Billig og velfungerende.
Du vil nok erfare at det ikke er utstyret, men bryggeren, som lager godt øl...

Takk for svar. Har tittet litt på den. Den ser solid ut, men her går vel meslinger helt manuelt? Og på brewsteren går det vel automatisk?

Ingen automatikk, nei. Bare termostat og to trinn på effekten. Jeg sitter  jo i bryggeriet likevel, og må ha noe å gjøre på :)
I tillegg har jeg pumpe for resirkulering under mesking.

Ok. Har lest litt og ser at dette virker som det fungerer bra. Men hva er resirkulering med pumpe? Er det når du "skyller" mesken ved slutten av mesketiden? Eller er det for å ha sirkulasjon under mesking for bedre utbytte? Og hvordan skyller man med et bratberg?

En ting å ta med i betraktningen er at brewster rommer mindre. Når jeg brygger på brewsteren får jeg max 21 L i gjæringskaret, ofte mindre.. Når jeg brygger på brattbergen får jeg opp til 26 L men oftest 24-25L . Syntes brattberg virker mer solid, det er mye "rallemikk" på brewsteren.
Brewsteren har dog timer og en ganske pålitelig termostat som har gjort bryggedagen litt enklere, da jeg som oftest brygger på begge simultant.
Du blir sikkert fornøyd uansett hva du lander på :)

Jeg sirkulerer under meskingen først og fremst for å få jevnest mulig temperatur i hele mesken.
Skyller ved å løfte silkaret opp i øverste posisjon og skyller da med passende mengde i forhold til hvor mye jeg skal koke.

Hverken brewster eller bb30/bratteberg er så veldig forskjellig fra BIAB? Hvis du har utstyr til BIAB, altså stor nok kjele og god nok mulighet til å varme opp kjelen, så kan jo du vurdere om du like gjerne kan fortsette med dette? Ser egentlig ikke den helt store fordelen med kompaktbryggene framfor BIAB. Du kan jo f.eks heller investere i falskbunn i kjelen som posen kan kvile på, kuleventil for uttapping og bedre kontroll på gjæringstemperatur (hvis ikke du har stålkontroll på det allerede? :p) Jeg bruker forøvrig selv BB30 og er igrunn godt fornøyd med den. Jeg valgte det fordi det ville bli ca like dyrt som kjele, kokeplate osv.

Bjornendre skrev:
Hverken brewster eller bb30/bratteberg er så veldig forskjellig fra BIAB? Hvis du har utstyr til BIAB, altså stor nok kjele og god nok mulighet til å varme opp kjelen, så kan jo du vurdere om du like gjerne kan fortsette med dette? Ser egentlig ikke den helt store fordelen med kompaktbryggene framfor BIAB. Du kan jo f.eks heller investere i falskbunn i kjelen som posen kan kvile på, kuleventil for uttapping og bedre kontroll på gjæringstemperatur (hvis ikke du har stålkontroll på det allerede? :p) Jeg bruker forøvrig selv BB30 og er igrunn godt fornøyd med den. Jeg valgte det fordi det ville bli ca like dyrt som kjele, kokeplate osv.

Jeg har prøvd meg en del hos en kamerat. Så utstyret er ikke mitt. Og jeg har ikke (som han) 120kvm garasje til kjølebokser, kjeler,plater, etc. 
Størrelsen på disse apparatene passer meg perfekt. I tillegg blir det kjøleskap med stc-1000 og forsvakt.

Tilbake
Topp