Bitter weizen!

Hei!
Jeg har et spørsmål angående en weissbier batch jeg nå har til karbonering på flasker. Dette er et allgrain sett fra ølbrygging.no og har nå stått på flasker i en uke ved ca 21 grader. Jeg tok en smakstest og det viste seg at dette ølet hadde veldig bitter ettersmak! Aromaen og utseendet var slik den skulle være, men bitterheten var langt utenfor hva en weissbier skal være!
Jeg brygger på en BB30 versjon 2 og gjennomførte bryggingen(2 stegs mesk) etter oppskriften som fulgte med og kokte vørter i 60 min med lokket delvis av(åpning på 2-3 cm). Burde jeg koke vørter med større åpning for å koke bort mer alfasyre?
Hadde forøvrig dårlig utbytte av meskingen som følge av noen nybegynner feil, men vil dette påvirke IBU?
Vil en slik bitterhet reduseres ved lagring eller er den gitt?
Noen som har noen inspill på hva som kan ha gått galt?

SG på vørteren under koking vil gi utslag på bitterheten.

Desto sterkere vørteren er, desto lavere utbytte får man av humla. Dvs, har du fått mye dårligere utbytte enn hva oppskriften tilsier kan det godt hende at ølet blir noe bitrere enn planlagt i oppskriften...

OK takker!
Fikk en OG på 1040 og FG på 1004
Jeg lar flaskene stå en uke til for å se om det utvikler seg noe til det bedre, men regner med at batchen går i vasken. Kjedelig, men positivt ved at det gir bare en grunn til å brygge en ny batch og lære enda mer  :)
Neste brygg skal tilpasses i beercalc og kompenseres bedre for estimert utbytte

:jaha:  jeg har ett lignende problem...  en sur bitte5rhet dominerer øllet mitt..  >:D

Jeg hellte ut 20 l i går og står i fare for å måtte helle ut 40 l til,,  misstenker starsand men kan ikke skyte noen ennda ... 

Hei

Vi satt en weiss for en tid tilbake som var veldig sur ved tapping. Etter et par uker på flaske var den fremdeles like sur. Ga den et par uker til så begynte det å roe seg. Nå har den stått på flaske i ~2mnd og surheten er borte. Kun godt hveteøl igjen :)

Vi tappet en wit, som jeg synest var sur til å begynne med. Nå etter 4 uker smaker det farlig godt :) Så her helles ikke øl ut (sa jeg virkelig det?) før man er heeeeelt sikker på at det er dårlig.

Årsaken til denne abnorme bitterheten som gjorde dette brygget(og det foregående) i starten av min "bryggekarriere" udrikkelig, var definitivt alt for høy pH i mesken. Det er tydelig at vannkvaliteten i mitt område krever en nedjustering av ph i mesken for å unngå dette fenomenet (astrigens?). Alle ølene jeg har brygget etter dette har jeg pH justert og gjort en kontroll av pH under mesking og føler jeg da har hatt kontroll på bitterhet iforhold til beregnet IBU.
Kun et brygg har gått i vasken etter disse, men det var av en annen grunn  :)

Tilbake
Topp