2 gr / liter magnum v/75 minhva slags humle bruker dere? Og hvor mye
Jeg syns du skal gå for noe fransk. De er kjent god utholdenhet i krig.Ble brått usikker på valg av gjær. Kjørte US-05 i fjor. Men da endte jeg med en Andersens Torpedo på skarve 9,8%. Sikter vesentlig høyere i år.
Vurderte cbc-1 men kjenner den ikke fra før. Nottingham er kanskje en mulighet...
Hvordan vil US-05 takle OG på over 1.120? Nekte å dra i gang, gi seg tidlig eller stå i krigen og levere varene?
Ble brått usikker på valg av gjær. Kjørte US-05 i fjor. Men da endte jeg med en Andersens Torpedo på skarve 9,8%. Sikter vesentlig høyere i år.
Vurderte cbc-1 men kjenner den ikke fra før. Nottingham er kanskje en mulighet...
Hvordan vil US-05 takle OG på over 1.120? Nekte å dra i gang, gi seg tidlig eller stå i krigen og levere varene?
Brukt BE-256 begge gangene, og ddt har vært vellykket. Bruker den i år også.Ble brått usikker på valg av gjær. Kjørte US-05 i fjor. Men da endte jeg med en Andersens Torpedo på skarve 9,8%. Sikter vesentlig høyere i år.
Jøss! Visste ikke at det var utviklet egen gjær til BE!Brukt BE-256 begge gangene, og ddt har vært vellykket. Bruker den i år også.
Jøss! Visste ikke at det var utviklet egen gjær til BE!![]()
85 EBC ihht Beersmith, som er svart som natten. Har egentlig ikke tenkt så mye mere over fargen, da den er svart.Treffer du 100 EBC med kun 2,8% røstet malt da?
Det er kun 60 gram av nesten 14 kilo malt og overhode ikke nødvendig. Det er kun tilsatt for å treffe pH 5,5 perfekt på det teoretiske plan.Hvorfor har du syremalt i et så mørkt og kraftig øl?
Det står ingen ting definisjonen/krava om øltype eller klassifiseringmen jeg vil påstå man ikke får RIS med slik gjær, da blir det no belgisk stout aktig
Jeg brygga oppskrifta i desember 2019, da med kveik. Var litt usikker på hvilken av Lida og Skare som ville gi best resultat, så etter 3-4 bryggepils bestemte jeg meg for at ei spiseskje tørket av hver sort sikkert blei bra. 45 liter vørter da, i en 60L (68L til lokket) fermenter. 18 timer seinere var gjærlåsen bak vaskemaskina og taket på badet pent dekorert med gjær. Tenkte at over 20 liter headspace var nok, nope.US-05 laga et alvorlig griseri i kjelleren her også i fjor. Fordeler nok kruttet på to gjæringsspann denne gangen for å sikre rikelig med headspace.
16 timer etter pitch. Over 20 liter headspace var ikke nok.
Vis vedlegget 40227