Bilder fra kjelleren

Hei.

Først og fremst må jeg takke for all den gode hjelpen jeg har fått her på forumet. Uten den hadde nok ikke dette gått så smertefritt :ilike:

Dette er bilder fra kjelleren, og omgivelsene er ikke akkurat vakre :eek: Men det funker. Det er det viktigste :skaal2: Planen er å få kranen opp stua etterhvert.

Gikk egentlig veldig bra å sette det opp, og jeg hadde ikke noen store problemer bortsett fra at det skummet vel mye til å begynne med. Senket trykket til 0,4bar og da ble det bedre.

Opsettet består av:

1. 10kg gassflaske med regulator og fordeler(inntil 3fat)
2. Corneliusfat med pin koblinger. (har 4stk)
3. Tappekran fra Ringnes
Slangene er av diameter jeg fant her på forumet (ølslangen litt over 2m), og ølet som tappes nå er en stot fra et ølsett. (munton)

Vært en bra dag da dette er det første brygget jeg føler jeg virkelig har fått til. Bedre kan det vel bli, men ikke i dag. he he

Har til nå bare brukt ølsett, og planlegger å utvikle bryggingen litt etterhvert. Lære litt om gangen  :besserwisser:

Skål karer :skaal2:

Stein Arne Sveen

Det var et kult retro-tappetårn du fikk tak i! Det vil nok være mulig å ha tappekranen et annet sted i huset enn fatet, men høydeforskjellen bør ikke være for stor. Isåfall vil man nemlig trenge høyere CO2-trykk for å få ølet opp til tappekranen, og dette høyere trykket vil gjøre at ølet inneholder mere kullsyre, ergo mere skum etter hvert. Bare et lite tips på forhånd ;).

Ser ut som du er på riktig spor ja, ser veldig bra ut.

Har du leiet CO2-tanken fra hydro-gass? Ser skikkelig fancy ut, men det koster vel en del i leie per år. Dersom du leier bør du prøve å få tak i en egen flaske du eier.

Skål for et flott oppsett, og glimrende bilder.
:skaal2:

Heisann..

Greit å få tilbakemeldinger på at man ikke er helt på jordet. Som sagt tidligere er det ikke så hjemmekoselig
der nede, men det funker så lenge :samenvol:

Når det gjelder planene om å flytte tappekranen opp, så har jeg ikke noen konkrete ideer :idea: Har mulighet til å få både tårn
og kran på samme nivå hvis jeg bruker trappeoppgangen. Samme temp der som nede i kjelleren. Men det er vel heller mer på
bryggesiden jeg bør konsentrere meg videre. Ølet er fullt drikkenes, men jeg har sikkert mye å lære enda ???

Når det gjelder CO2-tanken er den min til odel og eie :) Denne, regulator og tappekranen+kjøler har jeg fått av en slektning. Kjenner en som kan fylle CO2
på jobben. Betaler 500,- for fylling av 10kg flasken.  Veit ikke hvordan dette er prismessig, men det er utrolig lettvint :) Regner med at jeg har gass en stund av
denne flasken. Han kan også utføre trykktesting for meg når det evnt blir aktuelt.

Som sagt er planene videre å utvikle bryggingen litt og kjøpe noen fat til. Hvis det blir en riktig bra sommer må jeg nok kanskje vurdere en fryser eller et kjøleskap :ilike:

Mvh

Stein Arne Sveen

500 kroner for å fylle 10 kg er en veldig fin og grei pris. Vi betaler her i Osloområdet 250kroner for å fylle 5-6kg, så det dobbelte for 10kg er riktig pris.

Å ha en så fet flaske til odel og eie, ja det er virkelig suverent.

Gratulerer så mye med bra oppsett :)

Skal jeg pirke litt må det være reklamen på tappetårnet :)

Kan vel til dels si meg enig i det med reklamen på tårnet.

Til mitt forsvar var det gratis, også ser det jo ganske fett ut :ilike: Kona er ikke like imponert, men men. he he

Har vist henne bilder av kranene dine, og det virker nok som om det er lettere å få gjennomslag for noe slik på stua. Om ikke riktig så mange :beersmiley:

Skal etter planen bygge hus etterhver, og da blir mulighetene i en evnt kjeller større. Kanskje en liten bar :samenvol:

:skaal2:

Mulighetene er mange, men du er på veldig rett vei. Det er fort gjort å bruke masse penger på denne hobbyen, og det man får gratis er selvsagt det beste. Min løsning er veldig godt egnet til kjølerom. Det var rett og slett kravet til å spare strøm og miljø som gjorde at jeg gikk for en sånn løsning, nå kan jeg tappe meg en øl uten å åpne døren. Hver gang jeg åpnet kjøleromsdøren startet kompressoren å gå, så man taper en del strøm på det da. Det er i alle fall en god løsning, men om du sparer nok strøm i forhold til prisen spørs da.

En bar er virkelig fett, vil gi deg noe å drømme om  :skaal2:

Tjoms sin bar

Patrick sin garasjepub

Mulighetene er mange ser du.

Lykke til  :beersmiley:

Noen ideer der ja ;D Dette hadde jo vært drømmen.

Alikevel er noe av sjarmen å få til noe uten at det nødvendigvis ikke trenger å koste skjorta. Det er lett å bli ivrig, og som alle andre hobbyer
er det ikke grenser for hvor mye penger man kan legge i det. Og det er utrolig hva man kan komme over gratis eller til en rimelig penge :ilike:
Mye skrot kan det dog også bli ;D

I bunn og grunn er det smaken på ølet som teller, og der har jeg veldig mye å lære :skaal2:

mvh

Strein Arne Sveen

PS: Jeg skal ikke stikke under en stol at det var en bra følelse å se ansiktene til kameratene da jeg viste dem tappeanlegget :samenvol:

Sarsveen skrev:
Alikevel er noe av sjarmen å få til noe uten at det nødvendigvis ikke trenger å koste skjorta. Mvh

Strein Arne Sveen

PS: Jeg skal ikke stikke under en stol at det var en bra følelse å se ansiktene til kameratene da jeg viste dem tappeanlegget :samenvol:

Heisann, for min del (Patrick sin garasjepub) har jeg snekret baren OG barkrakkene selv - så det ble ikke så mange kronene... Tar en time per krakk fra jeg starter å måle opp for kapping til ferdig beis-lakket

Apropos flaske: har nettopp skaffet meg en en liknende din i kveld. Total krise da ventilen under rattet på min 2 mnd gamle 6 kg flaske bygget om av Aktiv i Oslo sviktet, og co2 lakk ut som f. Godt å bo på et lite sted; hive seg i bilen og dure ned til den ene lokalpuben vi har. Inn på bakrommet og hente ut en 20 l gassflaske (full). Jeg får den til odel og eie. Gratis? Tja, daglig leder har tidligere smakt på ølet mit fra fat i 40-årsdag - og han har lyst på å prøve Paddy's Garage. Det var visst alt (!) Og akkurat det skal jeg fikse med glede :skaal2:

Patrick skrev:
Total krise da ventilen under rattet på min 2 mnd gamle 6 kg flaske bygget om av Aktiv i Oslo sviktet, og CO2 lakk ut som f.

Hadde akkurat samme problem med min flaske som jeg kjøpte i fjor.
Menfikk den byttet å fyllt på nytt hos aktivt branvern.
Håper den holder nå.

Tilbake
Topp