Belgisk øl

Først og fremst vel belgisk gjær. Belgierne er også kjent for ikke å bry seg om den tyske renhetsloven, så ølene inneholder ofter mer enn vann, malt og humle (og gjær).

tripel er et øl som er sterkere enn dobbel (double), belgisk klosterøl, som igjen er sterke enn pilsner. (definisjon fra Ølboka, all verdens øl)

Så godt kjenner jeg ikke belgiske øl(oppskrifter), men jeg har brukt det med hell (synes jeg) i bl.a. en Saison, og selvsagt i en Wit.
Men, jeg skal brygge en Orval-klone i morgen, og den skal det ikke være hvete i.
Poenget er vel at Belgiske øl ikke kan summeres opp kort.

Jeg er veldig ny i faget, men jeg har inntrykk av at gjæren spiller en større rolle generelt i belgiske øl enn i andre deler av verden. Gjæren er del av smaksopplevelsen/aromaen og i belgiske øl skal man gjerne ha den med i glasset. Eller så har du jo spontangjærede øl/lambic som er så sure som kona mi ble på meg den gangen jeg sølte kaffe på den ene hvite støveletten hennes som var i semsket skinn  :neinei:

Jeg vet ikke om jeg har helt rett i dette, men det er nå mitt inntrykk.

RobWegian skrev:
Hva bør en typisk belgisk øl inneholde?
Hva menes med tripple i den forbindelse?

Anbefaler å kjøpe boka "Brewing Classic Styles" av Jamil Zainasheff og John Palmer. Informativ bok, men med stort fokus på oppskrifter til inspirasjon og / eller brygging. Der fins ei oppskrift til alle dei 80 stilane som den amerikanske heimebryggarorganisasjonen (AHA) brukar når dei vurderer øl under USAM (USA-meisterskapen). I innleiinga til kvar ølstil / oppskrift står der litt om dei ulike stilane. Verdt kvar ei krone!

Elles har Michael J Jackson si bok om belgiske øl blitt nemnt som ei god informasjonskjelde.

Tilbake
Topp