Beersmith VS terassebryggeri. Equipment profile.

bjhor

Norbrygg-medlem
Hei.

sliter litt med å skjønne hvordan eg skal sette opp Equipment profile i beersmith.

Har maltrør på ca 80 liter som står oppi ein VV tank på ca 120 liter.

har satt lauter tun deadspace til 30 liter da eg trudde det var deadspace som mesken ikkje var i kontakt med. men skjønner at det sikkert ikkje stemmer.

noen som har gode råd for oppsett til eit VV bereder bryggeri med maltrør (terassebryggeri)

upload_2015-2-3_22-27-57.png

Mulig jeg har misforstått, men mash tun volum er vel totalt volum det er plass til i vvb din? Deadspace er, etter hva jeg har forstått, volum totalt - det volumet fysiske gjenstander du putter oppi tar! Altså egen volumet til maltrøret, kraner osv som stikker på innsiden av vvb og tar plass.

Litt som om badekaret er fult og du hopper oppi, den plassen du tar er da deadspace!
:D

BS beregner deadspace som vørter man ikke får med til kok. Egentlig så er det plassen under en evt falskbunn, men hvis man får med all denne vørteren til kok bør man sette deadspace til 0. Beersmith-Brad sa han skal prøve å få til en funksjon hvor man kan huke av for at deadspace volumet blir med til kok.

Mash tun volume tror jeg du blir sette til størrelsen på maltrøret. Det er bl.a for å beregne hvor mye malt du har plass til i oppsettet.

Edit: Nå ble jeg litt usikker på hva du bør sette mash tun volume til. Kanskje hele vvb er like greit?

Sist redigert:
Tilbake
Topp