BB60 sammen med Brattberg 35l

Brorin

Norbrygg-medlem
Hei godtfolk.

Jeg har en Brattberg 35l brygger som jeg er godt fornøyd med, men kunne tenkt meg å sitte igjen med mer etter en dag med slit og bekymring.

Hva om jeg kjøper meg en Beer Brew 60, bruker Bratt'n til skyllevann, og så koker i begge?

Det skal være plass til 20kg malt i en BB60, og det skal jo holde til 75l med OG 1060-70

Hvor mye vann er det plass til hvis en skal bruke 20 kg malt?

Bør jeg ha ett mellomlager når jeg skyller for å få lik OG i begge kokerene?

Er det noen som har prøvd et lignende oppsett, eller har tanker rundt dette?

Du må uansett mellomlagre vørteren når du brygger på BB60. Blir mye styr å brygge 75liter på denne måten. Til 50 l er det sikkert supert. Men jeg ville hatt en 100l gryte og gasskoker i tillegg så jeg fikk kokt alt i en beholder, og slapp å mellomlagre vørteren.

En BB60 er litt råflott å bruke kun som meskekar. Det hadde holdt med en stor kjøleboks.

Du bør heller dimensjonere utstyret til ønsket batchstørrelse. Holder det vanligvis med 50l er BB60 fin. Men, å basere seg på å hver gang brygge 75l på kombinasjonen av et 50l og et 25l bryggeri høres ikke ut som en god ide på meg.

Går nok for det læll.
Da har jeg også muligheter til å brygge to forskjelige på ca samme tid.
Har også mulighet til å meske i begge og få 75l med OG 1090
Skal jeg kjøpe koker på 100l også begynner det å bli dyrt.
Men hvor mye vann er det plass til hvis en skal bruke 20 kg malt?

Går nok for det læll.
Da har jeg også muligheter til å brygge to forskjelige på ca samme tid.
Har også mulighet til å meske i begge og få 75l med OG 1090
Skal jeg kjøpe koker på 100l også begynner det å bli dyrt.
Men hvor mye vann er det plass til hvis en skal bruke 20 kg malt?
Jeg ville tatt 40 liter som utgangspunkt, eventuelt komplettert med noe vann av mesketemperatur hvis det er plass. Vi har forøvrig samme oppsett som deg, men bruker Bratbergen kun til oppvarming av skyllevann, lykke til!

Tilbake
Topp