BB30, Villa bryggeri, alt-i-ett... hva skal man velge?

Hei,

Jeg skal gi råd til en kamerat som skal på å kjøpe seg et bryggeoppsett. Jeg har selv et kjøkkenbryggeri fra brygging.no, men er ikke helt fornøyd med dette så jeg vil ikke anbefale.

Kameraten min har lite/ingen erfaring med brygging, men vil brygge all-grain. Han ønsker derfor en løsning der han kan kjøpe ett komplett oppsett. Jeg tror ikke Speidel er et alternativ pga pris ;-)

Brygging.no har 2 varianter av villabryggeri, ett med 2 gryter og ett som er en alt-i-ett løsning.
olgrygging.no har BB30 som er en alt-i-ett løsning.

Jeg ser på BB30 tråden at folk var sånn midt på treet fornøyd med V1, men ser ikke så mange tilbakemeldinger på V2 og pumpeløsningen.

Har noen erfainger med brygging.no sine "villa bryggeri" oppsett?

Hva skal jeg gi han av råd for å komme raskt i gang, uten for mye mekking selv?

Jeg har BB30 v2.0 og er fornøyd med den. Synes fortsatt at kranen ble litt pinglete, så denne har jeg bytta ut med noe litt mer solid fra Clas Ohlson. Pumpeløsningen fungerer helt fint. Slangen som fulgte med har jeg også bytta ut med godkjent PVC-slange. Slangebiten man skulle feste fra kran til pumpe var noe i korteste laget, men det gikk fint.

Synes også at termostaten leverte tilfredsstillende. Ingen store avvik på de stikkprøvene jeg har foretatt underveis. Nå som det er tilbud på BB30 med pumpe for fire lapper, synes jeg godt dette kan anbefales. Det er nok ikke noe absolutt must å bytte ut kranen, men man må huske på nok slanger og klemmer ;) Alt i alt synes jeg det funker fint og er et godt kjøp for en fersking i faget.

Lars er mannen som kan svare på terrassebryggeriet (han skal selge sitt, forresten: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35564700)

Odland skrev:
AleksanderB har lekt mye med de forskjellige BBene. Han bør vel ha noen bevingede ord.

Hadde dette vært Facebook, Odland, så kunne du ha "taga" AleksanderB sånn at han såg at du omtalte han. ;-)

Får satse på han kikker innom tråden da.

Takk for svar Bjarne!

EinarM skrev:
Odland skrev:
AleksanderB har lekt mye med de forskjellige BBene. Han bør vel ha noen bevingede ord.

Hadde dette vært Facebook, Odland, så kunne du ha "taga" AleksanderB sånn at han såg at du omtalte han. ;-)

Får satse på han kikker innom tråden da.

Takk for svar Bjarne!

Men vi venter enda med å få "Like" knappen her på forumet

Eg kjøpte et slikt villa bryggeri, men angrer på det idag. Er ikke et godt system, mye billig plastikk på ventiler, anbefaler å kjøpe noe annet

Ville ikke det enkleste med tanke på plass, alt i et løsning og pris være en BIAB løsning?
Har ikke selv prøvd BIAB metoden men det er det jeg anbefalte noen kompiser å begynne med....utstyret var fort på plass og de kunne komme igang veldig kjapt.

Han falt ned på en BB30 v2. Han var gira på å komme i gang.

Får håpe han blir fornøyd med den løsningen.

Takk for tips og tibakemeldinger!

Beklager at jeg kommer inn så sent. Var noe opptatt i går. :)

Men BB30 er en god brygger. Dersom man har liten plass (leilighet) eller vil ha noe som ikke tar stor plass å stue bort, så er BB30 perfekt.
Dersom du har lest igjennom "Erfaring med BB30"-tråden får du mye god info. Her skriver de fleste som eier denne om sine erfaringer.

Jeg har vært med på to brygginger med villa bryggeriet ifra brygging.no. (Dette var hos Magnus Jensen)
Dette bryggeriet er også en knall sak, men den er da mye større og som regel gassfyrt.

BB30 kan man bruke både inne eller ute. Selv bruker jeg BB30 inne igjennom vinteren. Noe jeg er skikkelig glad for siden vestlandsvinteren ikke er særlig kos ute.

Konklusjon: Dersom man ønsker ett "alt-i-ett" bryggeri og ikke har økonomi til Speidel er BB30 en god løsning. Den vil lage gode øl den og :)

Takk!

Er du sikker på at det ikke er Terrasse bryggeriet Magnus har. Dette krever gassfyring, mens villabryggeriet har innebygde varmeelementer.

Det jeg fant i erfarings tråden til BB30 var mye om V1.0, men fant ikke så mange tilbakemeldinger på V2.0. Men uansett, vi får krysse fingrene for at han blir fornøyd.

Tilbake
Topp