Batch sparging

Jeg batch sparger med én skylling.
Dvs at jeg tapper vørteren fra mesken først, for så å skylle én gang.
Fungerer forholdsvis greit, men ofte med utbytte noe lavere enn forventet  (68-72%).
(Mesketid 75-90 min. i Coleman 52 qt. med Bazooka screen).

Jeg ønsker å optimalisere utbyttet, med tanke på hastighet på tapping av mesk og skylling.
Noen med erfaringer her?
Tappe ut vørter fra mesken på maks hastighet, eller bruke x antall minutter?
Tappe ut skyllevannet på maks hastighet, eller på x antall minutter?

Du sier lite om fremgangsmåte, mesketykkelse, malttype osv.

Jeg tror temperatur er et nøkkelord for å øke utbytte.

Bruker du mash out på ca 78 °C? Hvis ikke så hadde vi STOR effekt på utbyttet ved å øke temperaturen på skyllevannet slik at temperaturen på mesken etter at skyllevannet var tilsatt ble 76-77 °C.

I tillegg kan du vurdere 2 skyllinger for å øke utbyttet (mulig det blir litt vanskelig dersom du bruker mash out)

Du bør tappe vørteren sakte nok til at maltsenga får tømt seg etterhvert som nivået synker. Ved for rask tapping vil det være mange liter igjen. vi bruker 10-15 minutter på hver tapping.

MVH
Børge

Mesketykkelse er (2,5-3):1, malttype er vanligvis 90% + med basismalt, resten spesialmalt...

Har hittill ikke brukt mash out, men har lyst å gjøre et forsøk.
Skyllevannet må vel varmes opp til nær kokepunkt for å varme opp mesken til 78 °C ?

Vi bruker 2 skyllinger, og der er 1. skylling 1/3 av vørtermengden vi får. Da må vi nærmere kokepunktet for å få ca 77 °C i mesken ved en mesketemp på 65-66 °C.

Vi bruker forresten en Coleman 100 qt, og det blir ikke plass til mash out. Prøver å utnytte utstyret maks hver gang  ;D

Jeg har samme meskekar som deg, Ole Richard, og jeg ligger også i det samme effektivitetsområdet på øl som har OG rundt 1.050 til 1.070 - uten mash-out.

Med en mash-out kommer jeg opp i 75 til 80%. Jeg tilsetter da 8 til 10 liter kokende vann i mesken for å øke tempen til ca 75 grader før første uttapping.

Mulig at du kan kutte litt ned på tiden. Jeg ser skjelden noen forskjell på jod-testen etter 30 minutter. Dvs. da er all stivelsen konvertert.
Men jeg mesker alltid i 60 minutter for å være på den sikre siden. Med veldig lav mesketemp. kan det kanskje være lurt å kjøre 90 minutter fordi enzymaktiviteten er avhengig av temperatur.

Jeg sliter litt mer med effektiviteten når jeg lager brygg med høyere OG.
F.eks. en Imp. Stout med OG rundt 1.090 kan jeg være nede på 65%...

Jeg har ikke prøvd med to skyllinger, men jeg tror nok at det kan være en ting som må testes.

Hastigheten på uttappingen er vel ikke kritisk med batch sparging?
Sukkerkonsentrasjonen er lik i hele volumet etter at man har tilført skyllevannet og rørt litt rundt.
Jeg pleier å ta det litt saktere hvis det er mye hvete eller rugmalt, men det er for å unngå at bazooka-pølsa tetter seg.

Står endel om batch-sparging her.

Her rådes det blant annet å
"Completely drain the mash tun as fast as your system will allow"
og at
"for the best efficiency, the runoff volumes from your mash and batch sparge should be equal.  In order to do that, it’s sometimes necessary to infuse your mash with extra water before thefirst runoff."

Kanskje det lave utbyttet (delvis) kan forklares av at du ikke tapper samme volum fra de to skyllingene?

Takk for gode innspill begge to!  EDIT: alle tre
Har samme erfaring som deg, Bjørn Magne, jo høyere OG, ja lavere utbytte...
Jeg skal brygge en Tripel med OG 1081 til uka, fin anledning til å teste mash out!

Jeg batch sparger og får ca. 80 % utbytte. Jeg skyller i to omganger med 78 C vann. Jeg lå lenge på ca. 70 % med den metoden helt til jeg begynte med vannbehandling. Nå tilsetter jeg b.la. Ca2+ (sikter inn på ca. 75-100 ppm) og sjekker pH (ønsker 5.2), og jeg tror det er årsaken til det økte utbyttet.

bidland skrev:
Hastigheten på uttappingen er vel ikke kritisk med batch sparging?
Sukkerkonsentrasjonen er lik i hele volumet etter at man har tilført skyllevannet og rørt litt rundt.
Jeg pleier å ta det litt saktere hvis det er mye hvete eller rugmalt, men det er for å unngå at bazooka-pølsa tetter seg.

Dette er helt riktig. Sukkerkonsentrasjonen er lik. Det vi har sett ved for rask tappehastighet er at vi ikke får ut "rett" antall liter på hver uttapping. Dette kommer av at maltsenga holder på en del av vørteren.

Vil tro at for rask uttapping er medvirkende på lavt utbytte. Dess tørrere malten er før tilsetting av skyllevann, dess lavere sukkerinnhold i mesketanken. Litt vanskelig å forklare, men dersom du regner deg til at du skal få ut 25 liter, men kun får ut 20 liter, og OG å¨dette er feks 1100 så har du 5 liter OG 1100 pluss malten igjen i tanken. Dette blander du ut med skyllevannet som får en høyere OG enn nødvemdig. Dersom du da i tillegg mister 5 liter av dette akyllevannet pga for rask uttapping går effektiviteten ned. Dersom du tyner ut siste rest på skyllinga så går også utbyttet ned fordi malten har samme høye sukkerinnhold som skyllevannet ditt hadde. Jeg mener det er viktig å redusere tappehastighet for å øke utbyttet.

Geir S. skrev:
Jeg batch sparger og får ca. 80 % utbytte. Jeg skyller i to omganger med 78 C vann. Jeg lå lenge på ca. 70 % med den metoden helt til jeg begynte med vannbehandling. Nå tilsetter jeg b.la. Ca2+ (sikter inn på ca. 75-100 ppm) og sjekker pH (ønsker 5.2), og jeg tror det er årsaken til det økte utbyttet.

Vi driver også med vannbehandling og ligger på et utbytte på 85-94% med "vår" skyllemetode. Vi har flere ganger vært over 90% (88-92% som regel). Sist nå forrige søndag på en Wit, utbytte nesten 92%, og det uten å ta hensyn til tap i humle/trub.

Beant skrev:
Geir S. skrev:

Vi driver også med vannbehandling og ligger på et utbytte på 85-94% med "vår" skyllemetode. Vi har flere ganger vært over 90% (88-92% som regel). Sist nå forrige søndag på en Wit, utbytte nesten 92%, og det uten å ta hensyn til tap i humle/trub.

Veldig bra utbytte det! Ellers er vel alt over 70% ok for alle som driver kun på hjemmebryggernivå. Oppskriftene i "Brewing Classic Styles" tar jo utgangspunkt i 70 %.

Tilbake
Topp