Bare å kaste hydrometeret fra Europris?

I destillert vann (samlet opp vanndamp) i 20 grader (som det står på arket) så måler hydrometeret -6 poeng.

Kalibrerte refraktometeret til å vise 0 med samme vann.

Laget en liten vørter med 50g spraymalt i 0.5 liter. Da viser det .40 og refraktometeret .39,5

Forvirringen er total!

Edit: og det er like lang avstand mellom hvert tiende poeng på skalaen.

Formoder du har et refraktometer dom viser SG? Målingene i kontrollblandingem din høres i alle fall riktige ut... Hvis du faktisk har gjort alt rett her, kan det dog høres ut som oechslevekten er skral. Men gjør flere målinger i vann.

Jærbrygg skrev:
Ta flere målingerher er det en feil....

Jeg har målt i to dager. Ikke to sammenhengende dager, men har målt nok til at jeg er sikker på at det er resultatene jeg får.

Gahr skrev:
Formoder du har et refraktometer dom viser SG? Målingene i kontrollblandingem din høres i alle fall riktige ut... Hvis du faktisk har gjort alt rett her, kan det dog høres ut som oechslevekten er skral. Men gjør flere målinger i vann.

Det viser brix og SG ja. Er ikke av den dyreste sorten (har et bedre på vei i posten) men føler at det gjør jobben i dette tilfellet.

Men vann, er det veldig viktig å ha destillert vann? Vil det være innenfor med å måle i kokt vann? Er jo 6 poeng avvik..

Høres ut som du har fått ei dårlig oechslevekt, ja. Neppe verdt bryet å jobbe med å kalibrere eller regne om her. Enten kaste eller klage og få nytt.

Jeg har brukt flere oechslevekter fra Europris. De har en ekkel tendens til å knuse når de utsettes for skarpe kanter, harde gulv og, av alle ting, koffertlokk. Min erfaring med dem er gode, men de går nok ikke gjennom verdens beste kvalitetskontroll før de kommer i butikkhyllene.

I denne sammenhengen er vanlig springvann rent nok til at du skal få 1,000.

bruker og et slikt, og det har da virka bra. men fikk en WTF opplevelse igår (kan sikkert være meg og)

Målte preboil SG, og med temp korrigeringer så var denne på 61 (perfekt tenkte jeg da)
Så koker jeg og står i med humle og hele greia.
Tiden er ute og vørtern kjøles ned... Måler OG og Hva i H.... 57???? grrr

her bomma jeg og/eller vekta på noe i allefall.. Så står det og gjærer der da ca med OG 10 under forventa...

nei, men har da aldri bomma så innmari før. Alt ble liksom galt med høyre preboil SG enn en OG..

Men men blir nok noe slags øl av det. uansett :)

Ole Mørkved skrev:
Tror ikke det er så uvanlig med feil når man korrigerer for temperatur....

+1

Temperaturkorrigeringene er ikke til å stole på. Hvis man måler ved +/- 5-10  ̊C unna 20 ̊C er det én ting, større avvik gir seg fort utslag i betydelige feilmarginer.

Bohcias skrev:
tror jeg skal la være med slikt fom nå jeg.

Jeg synes du fint kan fortsette, for det gir jo en viss pekepinn. Ellers så går det fort å kjøle ned den lille skvetten
som skal til i kaldt vann, jo nærmere 20 grader du kommer, jo mer pressis blir målingen.

GustavF skrev:
Høres ut som du har fått ei dårlig oechslevekt, ja. Neppe verdt bryet å jobbe med å kalibrere eller regne om her. Enten kaste eller klage og få nytt.

Jeg har brukt flere oechslevekter fra Europris. De har en ekkel tendens til å knuse når de utsettes for skarpe kanter, harde gulv og, av alle ting, koffertlokk. Min erfaring med dem er gode, men de går nok ikke gjennom verdens beste kvalitetskontroll før de kommer i butikkhyllene.

I denne sammenhengen er vanlig springvann rent nok til at du skal få 1,000.

Jeg målte mitt hydrometer fra Europris i kokt vann på 20c, denne viser da -0,002 feil .....

Da presterte jeg å knekke mitt i to. Det varte i to dager. Kanskje like greit. Kjøpe noe skikkelig til neste helg.

Tilbake
Topp