Backup brygger.

Fant ut jeg måtte ha meg en backup brygger, kjekt å ha. Kjøpte/bytta til meg en 30l Netthandelen gryte for ca 1/2 år siden og har hatt planer om å bygge den om så jeg kan bruke den på mitt eksisterende styreskap. Men etter som jeg har tenkt litt, og hadde en masse kinadeler liggende, så gikk jeg for å bygge ett nytt skap til den . På den måten er den mobil og kan lånes ut om noen føler sterk trang til å plutselig brygge.
Må bare få litt merking på brytere og sånt så er skapet ferdig.
IMG_20170704_162939.jpg IMG_20170704_162724.jpg
Så nå er det bare å leke litt rørlegger i morgen før jeg setter strøm på dævelskapen og mest sansynlig mørklegger store deler av komunen... men er jo sommer så er vel ingen som fryser ihjel uten størm i noen dager... vi får se...
Oppdatering kommer.. muligens, om jeg ikke dauer av elektrosjokk da.

Så vidt jeg forstår et slags kombinert bryggeapparat, hjertestarter og elektrosjokkapparat. Kjekt å ha:p.

Fikk på strømm idag og etter litt fikling så ble lys i skiten. Ikke gikk strømmen (ikke så mye som ett blink i lysrøret) så får si meg fornøyd med det grunnleggende. Men, det fungerte ikke helt som planlagt (Stilte spørsmål her https://forum.norbrygg.no/threads/traden-for-dumme-sporsmal.23452/page-222#post-413468
Men ikke fått noen svar enda. Får se om det er noen kloke hoder som tar seg tid til å forklare en amatør hvordan jeg burde gjort det.
Den fungerer egentlig helt greit, men ikke optimalt.
Får ta noe rørlegging og feste litt pumpe og sånt i kveld, så blir det en test med vann før ett test brygg på fredag var planen.

Stemmer 500k Ohm på potentiometeret med det du skal bruke det til?

Edit: dumt spørsmål. Overse det.

er det tempføler med her eller bare prosent effekt? Kan høres ut som det er missmatch mellom giver og SSR. Det vil si at giver har for lav styrespenning til SSR

Har drevet og prøvet og feilet litt nå, den efektvrideren er ett mysteriun.. men funker forsåvidt ok bare det att jeg bare har en range på 1/5 del.. forsåvidt ikke noe problem men kunne vert fint om den gikk fra null til 100 linjert.
Når det kommer til blinkingen ... tja hva skal en si, 3-4 øl på to mann så dukker det opp en hemmelig knapp på den luringen av en skjerm.. ett par trykk og det funker snus. sjuk i hode den Kina mannen som tror dette bør være default setting.
Men alt i alt, storfornøyd med dagens opdagelser selv om rørlegger biten måtte utsettes til i morgen, litt på grunn av manglende deler og litt pågrunn av besøk litt langt inn i kjelleren. Men er ved godt mot og ferie sier kalenderen.. så skål da!

I annonsen står det at det er et B potensiometer, B er linjjært, kanskje du har fått en A, som er logaritmisk?

I annonsen står det at det er et B potensiometer, B er linjjært, kanskje du har fått en A, som er logaritmisk?
Skal du ikke se bort i fra, må innrømme jeg ikke aner forskjellen, men om det er noe som må kjøpes så er en link veldig velkommen.

Skal du ikke se bort i fra, må innrømme jeg ikke aner forskjellen, men om det er noe som må kjøpes så er en link veldig velkommen.

Jeg vet ikke, men jeg ville antatt at det et eller annet sted står på selve enheten, slik at man kan identifisere området den jobber i, og hva slags type.

Tror faktisk dette er blindvei etter noen sekunders tenking. Hadde det vært logaritmisk så tror jeg du ville fått effekt tidligere.

Det er en backup brygger så er ikke så farlig, kan leve med det. Om ikke det plutselig er noen som vil kjøpe den da... da må det være i orden...

Det er en backup brygger så er ikke så farlig, kan leve med det. Om ikke det plutselig er noen som vil kjøpe den da... da må det være i orden...

Du får sikkert svar. Selv om det er en backupbrygger så er det jo greit at det virker, det er jo ikke vits i å ha noe som ikke virker.

Den virker, men er bare det at null beggybber på 80% og går jevnt og fint til 100%, så altså må være litt mer forsiktig på fingrene når du stiller inn..
Skal komme tilbake med resultater etter første brygg. Og om den er til salgs så må jeg fintenke en pris.. er jo en forum regel det... Men tror ingen vil betale det den har kostet, så er ett ikke problem

Høres jo ut som at det er potensiometeret. Men akkurat den greia der kan jeg lite om. Eneste jeg ser er at potensiometer er samme specs som SSR'en, 0 - 550kOhm. Hadde man droppet SSR'en ut av ligningen så ville det vel bare vært å skaffet et nytt potmeter, tror jeg. Du får rope etter noen trikkere.

Har du reservedeler liggende? Bytt og se hva som skjer.
Ingen av mine 3stk kyottoer av samme type overlevde vinteren.
Har stått ute men under tak.

Nei dene typen SSR har jeg bare denne ene. Men jeg ser det er ett par stykker i Kina som har, så får kjøpe meg en backup til backupen

IMG_20170706_215442.jpg IMG_20170706_215453.jpg IMG_20170706_215501.jpg
Da har jeg lekt hobby rørlegger, og det gikk som det måtte gå... spruta over alt.Fikk hjelp av Koker69 som hadde noe locktite gjengetettning, tror den er hakket bedre enn Biltema sinn for å si det sånn.
Kjørte autotune for så å gå til full kok, alt funka konge.. men er vant til en litt mer heavy pumpe så var litt skuffa futten i den, men nå er det jo bare 30L som skal pumpes så innser at dette er helt ok.
Da skal jeg kjøre ett test brygg i morgen med en Kølch..har lyst å bygge en til... hva er folk villig til å betale for noe sånt? tror selvkost er langt over 5 laken...

Ja da var første og etter alt å dømme siste brygg forsøkt gjenomført på backup bryggeren, Alt gikk som en drøm til det var 8 min i gjen av koketiden... da ble det mørk. Første jeg tenkte, Faen, huska jeg å betale strømmrekningen???, men den er jo på autoskiro så det ordner seg jo selv.... Hva kan det være? Sjekka sikringskapet, og tror du ikke Jordfeilsbryteren hadde spilt meg ett puss. Slo den på igjen og såg lyset.. Halleluja!
Men hvor lenge var Adam og Eva i Paris... bryggeren makta ikke mer en 570w.. fikk sånn ca nesten kokt ferdig, og kjølt ned det som var tenkt å bli en Kølch, tappa det over på fat og fant noe som ligna mistenkelig på Ålesund etter storbrannen i 1904 i bunn av bryggekjelen. Til og med humleposen hadde brent seg fast og gått over til å bli grillkull.
Skrapte og vaska for livet og fikk det sånn ca 90% bra (blir Autosol i morgen så blir det 100%)
Åpnet opp i bunn og forventet en kullklump der og, men der var det bare fryd og gammen.. men det største elementet var rett og slett slutt.
Jeg lurer på om det finnes slike element og sånn termo cement å finne på Ebay? Noen som vet?
Nå er det andre gang en Kølsch tar tabben på en brygger her hos oss, første gangen var det bare den orginale rallamikken i en Brattberger som gikk fløyten (den skulle skiftes ut mot skapstyring uansett) Litt verre når ett element sier takk for følget.
Jaja, kan ikke vinne vær gang... neste gang blir det nok bra.

Tar meg en øl og gir litt faen kjenner jeg

Tilbake
Topp