avvik i mesketemperatur

Brygga en pale ale her om dagen. Den skulle meske 80min på ett steg, 62-68 grader. Problemet var at temperaturen plutselig steig til 75 grader etter at jeg hadde oppi malt. Brukte ca 10-12 min på å få tempen ned på 60 tallet igjen. Holdt meg så på ca 62-65 grader resten av tiden.

Det jeg lurer på er: kan den høye mesketemperaturen i begynnelsen av bryggingen på noen måte ødelegge enzymer, som dermed gjør at jeg får mindre smak/alkohol i ølet?

Svaret er ja.
Men, det kommer litt an på hvorfor temperaturen ble 75 grader etter at du hadde oppi malten.
Betyr det vannet i meskekaret var 80 grader før maltet gikk i, eller brukte du litt for mye varme under resirkulering?
Dersom det siste stemmer, så kan det hende at du ikke rakk å ødelegge alle enzymer, og at du likevel får bra øl.
Endte du bra på OG?

Tror nok det var litt for mye varme under resirkuleringen. Vannet var varmet opp til rett over 70 (målt i toppen av min BB30), for at det skulle synke noen grader når malten kom oppi. Den høye temperaturen kom først da jeg startet sirkuleringen. Det kan nok skyldes at tempen var høyere i bunnen.

Er helt i startfasen med brygging, så jeg har ikke fått skaffet meg OG måler. Har bare brygget slik jeg har lest oppskriften. Men må nok uansett gå til innkjøp av det, for å få mer kontroll over brygget.

Tilbake
Topp