Astringens

TorfinnS

Norbrygg-medlem
brygget en 80 shilling i går. Bryggeri med tre tank oppsett med rims. Når vi smakte på vørteren var den nokså besk. Vi mesket i en time og ti min på 70 grader ( i følge oppskrifta). Resirkulerte hele tiden. Mesket ut til 78 grader. Tappet så ut alt til kokeren. 18 kg malt og 64 liter meskevann.

Fylte på med skyllevann på 78 grader. Skylte med resirkulering i 20 min. Har mistanke om at vi hadde for mye skyllevann i mesken. Da vi hadde fylt opp gryta var det enda mer vann igjen i mesken.

SG 1. Run 1.072
Sg 1. Skylling 1.022

I fall det er astringens, burde vi mesket lavere, eller senket temperaturen på skyllevannet, siden vi mesket ut?

Det er ganske avhengig av PH. Å skylle for mye fører til at phen stiger mot slutten når det ikke er igjen mer buffer i malten.

Du skriver skylte med resirkulering, mener du kontinuerlig skylling?

Det er ganske avhengig av PH. Å skylle for mye fører til at phen stiger mot slutten når det ikke er igjen mer buffer i malten.

Du skriver skylte med resirkulering, mener du kontinuerlig skylling?
Akkurat det jeg mistenker. Nei skylte ikke kontinuerlig. Bare fylte opp en passelig mengde vann. Ble ikke målt antall liter skyllevann. Det ble nok en god del liter for mye. Så sirkulerte vi bare vannet gjennom rimsen. Ut i bunnen og inn over maltsenga.

Målte dere tilfeldigvis SG på det aller siste som rant ut av mesken?

Regner med at dere ikke har tørrhumlet og hvis det er astingens så kommer det mest sannsynlig fra skyllingen ja. Er jo mørk malt i den ølen der regner jeg med så dere har vel skylt godt.

uten pH målinger så går det ikke an å si noe bestemt, men du beskriver en partiskylling hvor skyllingen resulterte i en SG på 1.022. Det skal på en normal partiskylling ikke være mulig å komme opp i pH som gir problemer med astrigens dersom meske pH er innenfor optimal/normal verdi 5.2-5.6, på mørkere øl blir dette riktig uten vanntilsetninger.
Når jeg måler pH på min vørter med SG 1.022 så er den 5.5-5.6 på siste skylling hvis meske pH var 5.3

Astringens (tanniner) kan også komme av at man har fått med en del malt skall i selve koken... sølt med mesken, for fin maling av malten, for grov sil i meskekaret...

Målte dere tilfeldigvis SG på det aller siste som rant ut av mesken?

Regner med at dere ikke har tørrhumlet og hvis det er astingens så kommer det mest sannsynlig fra skyllingen ja. Er jo mørk malt i den ølen der regner jeg med så dere har vel skylt godt.
Nei det gjorde vi ikke.

Astringens (tanniner) kan også komme av at man har fått med en del malt skall i selve koken... sølt med mesken, for fin maling av malten, for grov sil i meskekaret...
Silen eren rustfri stålplate der det er kuttet spor medvinkelsliper med 1mm skive. Kverningen er ikke målt, men er ca 1mm.

Når vi kjører resirkulering hele tiden vil ikke evt skallbiter havne øverst i mesken?

Hvis man smaker på skyllingen før den pumpes over så vil man vel avsløre hvor problemet ligger?

Sist redigert:
skyllet dere med partiskylling eller kontinuerlig skylling. Nå ble jeg usikker her, hva refererer 1.022 til.
Målingen ble tatt oppi meskekaret før det ble pumpet over i kokeren. Nå var det jo slik at det var en god del væske igjen i mesken når kokeren var full. Partiskylling. Vi målte ikke på det siste som gikk i vasken. Men det var sikkert 10 liter eller mer.

Sist redigert:
Hva slags rimsløsning har dere? Og sjekket dere ph? Kombinasjonen av for høy temperatur og for høy ph kan føre til utvasking av tanniner, uavhengig av skylling. Ph er viktigere enn temperatur her.

Er dere forresten sikre på at det ikke er den rå bitterheten fra humla dere kjenner?

Hva slags rimsløsning har dere? Og sjekket dere ph? Kombinasjonen av for høy temperatur og for høy ph kan føre til utvasking av tanniner, uavhengig av skylling. Ph er viktigere enn temperatur her.

Er dere forresten sikre på at det ikke er den rå bitterheten fra humla dere kjenner?
Hjemmelaget rims med pid regulering. Det lange røret som henger på veggen bak kokeren. Har ikke målt ph. Er ph papir ok til dette? Kan for høy temperatur i rims røret føre til dette? Om det er bitterhet fra humle, tja er ikke sikker. Det kjentes mer som slimhinnene som trakk seg sammen. For øvrig lite humle i ølet.

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    37,4 KB · Sett: 43
Her er oppskriften. Vi byttet ut humlen med challenger, og korrigerte for alfasyrenivået. Tror det ble 62 gram på 80 liter.

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    52,5 KB · Sett: 26
For høy temperatur i et rims-rør vil ikke i seg selv skape problemer med tanniner. Hvor har dere temperatursensoren?

Ph-strips er frustrerende vanskelig å tolke, men de gir en pekepinn. Ph-meter er mye bedre, men mer jobb å vedlikeholde.

For høy temperatur i et rims-rør vil ikke i seg selv skape problemer med tanniner. Hvor har dere temperatursensoren?

Ph-strips er frustrerende vanskelig å tolke, men de gir en pekepinn. Ph-meter er mye bedre, men mer jobb å vedlikeholde.
Har temperatur sensoren i utløpet av rims. Denne er kontrollert mot et manuelt termometer på vannet som pumpes ut av rimsen. De var sammenfallende. Har i tillegg temp føler midt i mesken slik at vi kan følge med på denne også.

Har temperatur sensoren i utløpet av rims. Denne er kontrollert mot et manuelt termometer på vannet som pumpes ut av rimsen. De var sammenfallende. Har i tillegg temp føler midt i mesken slik at vi kan følge med på denne også.
Da høres det ut som dere har god kontroll.

Det kan være at dere følte humlebitterheten som mer påtrengende fordi den ikke følges av noen humlearoma eller -smak. I så fall blir det nok bra med litt gjæring og karbonering.

Kan jo komme med mine 2 cents her. Har også noen ganger merket en lignende smak og "følelse" når jeg har smakt på vørter etter kok, og det har ikke nødvendigvis hatt sammenheng med høy IBU. Litt sånn snerpete følelse bakerst og på sidene av tunga. Etter gjæring og karbonering kunne jeg ikke kjenne noe til den samme smaken/følelsen.

Ville tatt det med ro, og satsa på at det ordner seg. :)

Brygget igår ja.. Det gikk meg hus forbi.

Slapp av. Vørter smaker som regel mye verre med særlig innslag av bitterhet og tanniner enn det det ender opp som.

Tilbake
Topp