En starter du tilsetter gjær og setter til side og lar den holde på i fred.
En starter du rister fletta av i ny og ne.
En starter du lufter med en luftestein gjennom hele starterens tid.
En starter lik den første, men bare tilsatt ren o2 for den settes til side.
En starter som står å går på en magnetrører fra start til slutt. Den mest effektive.
Foreløpig er jeg på intermittent shaking-stadiet. Kona har ristet starteren nå så voldsomt at ho nok må rett i dusjen Gjærlås er satt på ei 5 liters oldenkanne. Det ser riktig gildt ut, om jeg skal si det selv!
Men, er det meningen man skal riste på starteren igjen når det har gått en stund og holde på med det med gjevne mellomrom helt til man skal bruke den? Da vil det jo bli iggende millioner av gjærceller rundt langs kanten inne i flaska.
Gjærlås er litt dumt å bruke, siden du prøver å få mest mulig oksygen inn i vørteren.
Desinfiser alu-folie og brett over åpningen og litt nedover kannen.
Det ligger visst mye fint i den medlemsseksjonen etter hva jeg hører... Hvem er det man må ligge med for å få være med? Jeg registrerte meg for en drøy mnd siden, og fremdeles har jeg ikke blitt tatt opp som medlem:-(
VonRabben: Gjør løst påskrudd steril kork samme nytten? Gjærlåsen ble montert etter innstruks fra Bryggebibelen. Jeg tenkte samme tanke om O2 som da ikke slipper inn i flaska, men antok at forfatterene visste hva de gjorde.
VonRabben: Gjør løst påskrudd steril kork samme nytten? Gjærlåsen ble montert etter innstruks fra Bryggebibelen. Jeg tenkte samme tanke om O₂ som da ikke slipper inn i flaska, men antok at forfatterene visste hva de gjorde.
Tror nok det med lokket skal gå bra. Det som er fordelen med aluminiumfolie er at man kan dekke bedre til åpningen, men så lenge den ikke slipper inn bakterier og får til å ta inn luft så er vel målet oppnådd.
Bare ta med en pakke med aluminiumfolie neste gang du er på butikken så slipper du å bekymre deg for lokk som kan falle av eller ikke dekke godt nok over åpningen.
Du får mest sannsynligvis en helt kurant starter selv med gjærlås, bare med litt mindre O2 i blandingen som dermed gir litt dårligere gjærvekst.
Ingen grunn til å stresse, men jeg skjønner at du vil få det til rett
Det er vel ikke noe i veien for å bruke gjærlåsen? Er vel bare å la være å fylle vann i den. Da slipper den ut co2 og inn oksygen? Hvis det lille røde "lokket" er på gjærlåsen tror jeg den ganske effektivt stopper uønskede bakterier.
Jeg skjønner ikke helt det tenkte prinsippet med aluminiumsfolie (selv om jeg bruker det selv). Hvordan kan folien slippe inn luft uten å slippe inn bakterier? Og vil ikke gass-strømmen gå ut av starteren som følge av CO2-produksjonen?
Bakterier faller ned i form av støv. De kryper heldigvis ikke.
Derfor fungerer det fint med alu. folie så lenge den ikke "krympes" for godt rundt tuten.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.