Andrimne Barley Wine, pussig OG i brewersfriend

Tariq

Norbrygg-medlem
La meg først si at jeg er nybegynner, er på batch 7. I dag brygger jeg Andrimne barley wine American version av Gahr Smith-Gahrsen (fra boken Ølbrygging - Fra hånd til munn). Jeg brygger enn så lenge på utstyr med liten kapasitet, så jeg har delt oppskriften på 5. Når jeg legger all info inn i brewersfriend får jeg opp en OG på 1.059, mot 1.104 i oppskriften! Hva er galt? Eller er det bare jeg som ikke skjønner hvordan jeg leser oppskriften, brewersfriend, eller begge deler?

Vanskelig å svare når du ikke oppgir hvilke paranetre du har lagt inn. Hvilket volum og hvilket meskeutbytte, f.eks.?

Takk for svar.
Der kan du se, nybegynner;-)
Har delt følgende på 5:
Pale malt 12 kg - 2,4kg
Caramalt 600g - 120g
Crystal malt 600g - 120g
Special B 300g - 60g
Totalt har jeg altså 2,7 kg korn, og skal sitte igjen med en batch på 5 liter. Mesker med 3 ganger så mye vann som korn - 8,1 liter.
Regner med at ca. 3l vann blir med kornet. Sitter da igjen med 5,1l etter mesk. Etter råd fra en på Bryggselv skal jeg koke i 120 min, mot 90 min som står i oppskriften. Hvis jeg skal sitte igjen med 5l til gjæring, så må jeg da koke ca. 6,3l (forutsatt at ca. 10% forsvinner per time). Jeg må altså skylle med 1,2l for å få riktig mengde. Er jeg på bærtur?

Tilbake
Topp