Da jeg holdt på med ekstraktbrygg og ikke hadde behov for å knuse mer enn toppen en kilo spesialmalt, så helte jeg malten i en plastpose og knuste den med en tomflaske. Etter at jeg fikk 50liter-speidelen i hus og maler 10+ kilo med malt så ville jeg skygget unna corona, jeg har skrumaskin med Barley Crusher (det finnes sikkert bedre møller, men det viktigste er skrumaskin).
Når det gjelder oechslevekt så koster den en femtilapp på Europris. Den er grei å ha for å lære seg saker og ting, men dette er en cirkavitenskap, forhåpentligvis blir den godt øl lell. Det er ikke et problem, om du er sjelden på Europris, så kjøper du bare to!
Men hvis du er grønn så vil jeg si at en oechslevekt er livsviktig. Ikke på grunn av nøyaktige målinger, men du har lyst til å sjekke at gjæringsfatet har stått varmt nok til at gjæra virkelig har fått gjort sitt. Jeg er 50-100 brygg på vei. I bryggelaget mitt så har vi nå to temperaturkammere (døde frysere og kjøleskap) med stc1000-styrte varmekabler i bunnen der dunkene står oppå paller. Dette fordi jeg med gru husker brygg nummer tre, der jeg plasserte dunken litt for langt unna varmepumpa på hytta, og det resulterte i at jeg flasket nesten tre kassen med maltsaft.
Her på forumet snakkes det naturlig nok mest om bryggedag og flaskedag, men det ALLER viktigste er at du har kontroll over det som skjer innimellom. Hvis du ikke vet at du har kontroll over temperaturen under gjæring, så kan alt være bortkastet. Og det er umulig å vite om du har kontroll over temperaturen under gjæring før du har sjekket om du har kontroll over temperaturen under gjæring, og det gjør du med et oechslemeter. Hvis oechslemeteret viser noe så vanvittig høyt som 1020 på flaskedag, så bør du skru opp temperaturen og la ting stå en uke til. Men den dagen du er sikker på at du har kontroll over temperaturen i gjæringsprosessen, da kan jeg være enig med deg i at oechslevekten ikke er livsviktig. Godt øl blir det uansett.