Alt "riktig" lav OG

Alt gikk etter planen og meskinger gikk over all forventning. Skulle meske 65min på 66grader. Har lest at noen mesker lenger, så det ble vel nesten to timer før utmesk.

Bryggselv sin allgrain APA. Forventet 1050-1055 og fikk 1040.

En teori eller forklaring på dette hadde vært flott..

Ikke stuck mesk i det hele tatt. Veldig god gjennomstrømming. Pumpa nesten på fullt. Pumpe i hele meskeforløpet. Rørte opp mesken ca hver tyvende minutt. Ellers fikk den ligge i fred. Kalibrert temp sensor midt i mesken. 5min på 78gr til slutt. Spylt 13l 80grader. 23,5l på dunken. Var bare 5.5kg totalt i det APA settet. Jeg syntes det var litt lite, men det kan vel ikke være bryggselv som har blingsa?

Klarer ikke å se hva det kan være som er årsaken selv :(

La meg se.. Innmesk med 22liter + 13 liter spyling. Skulle bli 35l.
23-24l på dunken.
Syntes det var lite malt, tot 5,5kg kan det stemme på APA settet. Mener IPA settet var på ca 7kg? Men for all del.

Hans Einar skrev:
23-24l på dunken.
Syntes det var lite malt, tot 5,5kg kan det stemme på APA settet. Mener IPA settet var på ca 7kg? Men for all del.

Hvis begge settene er til ca 25L er det bare naturlig at det er mer malt i settet til IPAen da denne normalt er sterkere enn en APA :)

Hans Einar skrev:
23-24l på dunken.

Kan det være at ein del av malten under skylling ikkje har blitt nytta?

Brygga forresten sjølv ein APA med like mykje malt forrige helg. :)

Milde Moses og andre guddommelige. Jeg har ikke mølle. Har alltid fått det ferdig knust. Bestilte full fart onsdag for brygging i går, nevnte ikke noe om knusing. Rett hjem fra ferie, hente i posten og i gryta. Syntes det virket litt grovt, men var #6, så fersk og de andre har vært ytterpunkter som Wit, Stout så det reflekterte jeg ikke over. Men syntes det var "knust" grovt, ja. Derfor gikk spyling fort, det var god gjennomstrømming for å si det slik..

Noen som har en niqab? Begynner å ane at denne tråden hører hjemme i en annen her på forumet.

Men, årsaken til posten var at jeg ikke kunne fatte hva som var galt, nå tror jeg, kremt.. at jeg vet hva det var. Det står med sine 1040 på dunken nå, kan vel bare stå... Hva blir det av det.. når man mesker uknust malt? Kanskje andre har klart å gjøre dette før meg?

Det har nok vært knust. Vanskelig å tro at du skulle fått 1.040 med uknust malt. Kanskje litt for grovt for BB30. Kanskje skyllingen gikk litt for kjapt. Kokte du i 60 eller 90? Ølet blir nok tip top. Mer humlepreg. En brillefin Session Ale :)

Kokte 90min.
Ja skyllingen gikk veldig kjapt. Jeg gjør kanskje feil her, tenker skylling bokstavlig. Jeg pleier å løfte røret og lar det få renne av seg. Så fyller jeg kjapt med fire litermål og venter til det er gjennom. Nye fire og venter, titter på fyllingsgrad i karet, nye 2-3-4 liter til jeg har ønsket kokevolum.
Er det her det ligger da...? Kanskje jeg må spesifisere at jeg har BB ved bestilling. Nå var jeg var sikker på den var uknust, og at det var feilen. Men den  så knust ut, men grov. Før når jeg har rørt i mesken har den hatt litt, hvordan skal jeg forklare, deigaktig preg. Tung å røre opp. Reagerte i går på at den var lett å røre, og oppførte seg mer som en velling. Men fikk en vannpute over mesken, så det rant ikke rett gjennom.

Hehe. Var litt vel kjapt ja. Kan gjerne tredoble den der ja og vel så det. Skylling høres jo ut som det skal gå kjapt.

Er det der det ligger da tror du?
Hva er riktg. Tynn vannstråle over 1/2t 3/4t kontinuerlig? Eller intervallvarianten?

Sparging du tenker på? Jeg bruker kontinuerlig sparging (fly sparge) men du kan også bruke batch sparge (intervall). Ett fett. Fly sparge tar som regel noe lengre tid men gir litt bedre utbytte. Kan være dette som er problemet kan også være effektiviteten med den maltmengden i BBen, evt. malingsgrad på kornet. Evt. en blanding av alle tre.

Ølet blir nok godt okke som.

Tilbake
Topp