Jeg synes det også høres noe tvilsom ut. Levende og døde gjærceller er fortsatt fysisk like og det er først og fremst bevegelse i væska som gjør at gjæren ikke synker til bunns.
Jeg kan jo for ordens skyld sitere hva White og Zainasheff sier:
Du skal altså ttilsette 0,5 milliter 1.080-vørter per 10 milliliter slurry og la det stå 4 til 12 timer uten beluftning eller røring. Og siste punkt, s.168 :
"The live, active yeast should turn the wort milky.
Dead cells and other nonyeast matter should drop to the bottom of the container. Decant the active, milky portion into your wort, leaving behind any cells that sank to the bottom." (Min uthevelse.)
Jeg kan jo ta med det de sier om vasking (rinsing) med det samme:
Du skal blande bunnfallet med minst fire ganger så mye kokt, nedkjølt vann. Ta gjerne mer. Jo mer vann du bruker, jo bedre. Bruk et glass eller bøtte som kan lukkes tett, for du skal riste skikkelig, så du bryter opp klumpene som er dannet av gjæren når den flokkulerer. Rist noen minutter, og sett så karet i ro. "
Within minutes you will see a small layer of dead cells, brown yeast, and hop bits settle to the bottom. The layer above that should be the largest, with a creamy layer of yeast and water. If you wait longer, a layer begins to form on the top that i smostly water with the lightest of cells, proteins and other matter. Once you see some stratification, usually within 10 minutes, discard the watery top layer, decant the middle layer of good yeast to another sterile or sanitized container, and discard the bottom layer." Om nødvendig kan prosessen gjentas.
Dette er noe annerledes enn den måten du gjør det på. Den viktigste forskjellen er kanskje den kraftige ristingen? (Jeg har ikke prøvd dette, så jeg aner ikke hvordan det fungerer.)