Alt for lav gjæringstemp?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
I går ca. Kl 1430 satte vi tre 25-litersdunker til gjæring i nyanskaffet kjøleskap styrt med stc-1000.

Temp ble satt til 18 grader med sensor isolert inntil dunken i midten.

Nå ser jeg at dette kjøleskapet har en ekstra kald sone øverst ... kjøleskapet har kun ett rom men den øverste delen har en plate i bakkant som det nå er rim på.

Gjæren er safeale s-04.

Når jeg isolerte et vanlig glasstermometer til den øverste dunken så viser den begredelige 10 grader. Det er grunn til å tro at de to andre dunkene har ca. 18 grader.

Det ser ut til å ha kommet igang gjæring også i den øverste kalde dunken, men på langt nær så mye som i de to andre.

Spørsmålet blir da: Bør jeg flytte dunken til et rom med ca 18 grader eller blir det øl av det om den får gjøre seg ferdig på rundt 10 grader?

Jeg regner med at du har brukt ale gjær. Vil anbefale å få dunken innenfor anbefalt temperatur, ellers vil gjæren si natta og gå og legge seg.

Når jeg gikk ned igjen nå var temperaturen helt nede i 7 grader. Dunken er flyttet til varmere strøk.

Jeg har aldri forstått hvorfor så mange plasserer temperaturføleren på STC1000 på overflaten av gjæringskaret gjerne også med et stykke isolasjon. Husk at dette gjør systemet veldig tregt og at kjøleskapet vil peise på med maksimal kjøleeffekt helt til innstilt temperatur er oppnådd. Da vil lufttemperaturen i kjøleskapet synke ukontrollert. Det er mye bedre å regulere temperaturen i kjøleskapet ved hjelp av en fritthengende føler. Sett denne på for eksempel 14-15 grader C og regn med at temperaturen i gjæringskaret er 4-6 grader over denne verdien under stormgjæringen, øk deretter lufttemperaturen til 18-20 grader etter at stormgjæringen har avtatt. En liten digresjon: selv om vi er interessert i å holde for eksempel 4 grader C i osten, dytter vi ikke en føler inn i den, men regner med at lufttemperaturen inne i skapet ordner denne biffen.

RuLu skrev:
Jeg har aldri forstått hvorfor så mange plasserer temperaturføleren på STC1000 på overflaten av gjæringskaret gjerne også med et stykke isolasjon. Husk at dette gjør systemet veldig tregt og at kjøleskapet vil peise på med maksimal kjøleeffekt helt til innstilt temperatur er oppnådd. Da vil lufttemperaturen i kjøleskapet synke ukontrollert. Det er mye bedre å regulere temperaturen i kjøleskapet ved hjelp av en fritthengende føler. Sett denne på for eksempel 14-15 ºC og regn med at temperaturen i gjæringskaret er 4-6 grader over denne verdien under stormgjæringen, øk deretter lufttemperaturen til 18-20 grader etter at stormgjæringen har avtatt. En liten digresjon: selv om vi er interessert i å holde for eksempel 4 ºC i osten, dytter vi ikke en føler inn i den, men regner med at lufttemperaturen inne i skapet ordner denne biffen.

Well. En ost genererer ikke varme på samme måte som gjærende øl... Grunnen til at man legger føleren inntil karet og isolerer rundt er at man nettopp vil måle tempen i ølet og ikke i lufta. Og det vikrer! Det er bare å prøve...

RuLu skrev:
Jeg har aldri forstått hvorfor så mange plasserer temperaturføleren på STC1000 på overflaten av gjæringskaret gjerne også med et stykke isolasjon. Husk at dette gjør systemet veldig tregt og at kjøleskapet vil peise på med maksimal kjøleeffekt helt til innstilt temperatur er oppnådd. Da vil lufttemperaturen i kjøleskapet synke ukontrollert. Det er mye bedre å regulere temperaturen i kjøleskapet ved hjelp av en fritthengende føler. Sett denne på for eksempel 14-15 ºC og regn med at temperaturen i gjæringskaret er 4-6 grader over denne verdien under stormgjæringen, øk deretter lufttemperaturen til 18-20 grader etter at stormgjæringen har avtatt. En liten digresjon: selv om vi er interessert i å holde for eksempel 4 ºC i osten, dytter vi ikke en føler inn i den, men regner med at lufttemperaturen inne i skapet ordner denne biffen.

Helt uenig. Det er temperaturen i ølet som er avgjørende, og om lufttemperaturen svinger litt opp og ned, spiller ikke det så stor rolle. Som Gahr sier så genererer gjæringsprosesen den god del varme, og her hjelper det ikke å anta.

Hehe, morsomt dette :)
Mente ikke å tråkke noen på tærne, men fortsatt hevder jeg at et kjøleskap er velegnet til å holde jevn temperatur i lufta inni kjøleskapet.
Varmeoverføringskoeffisienten mellom lufta og karets vegg er en stor hindring for å få effektiv avkjøling av ølet.
Med kjøleskapets termostat på maks kjøling, vil lufttemperaturen være ned mot (kanskje under) 0 grader i perioder, selv med STC1000, UT200 eller andre finurlige overstyringer.

Jeg tviler ikke på at det virker Gahr, men en får store temperatursvingninger inne i kjøleskapet (både over og under temperaturen på overflaten av gjæringskaret (regulerende temperatur).
Jeg vil ikke på noen måte forkaste løsninger som dere har testet og funnet anvendbare. Det fungerer forøvrig godt å gjære pilsner på mitt soverom uten temperaturstyring ;D
Derimot med direkte kontakt mellom et kjøleelement (fordamper) og ølet (for eksempel peltier-element), vil prinsippet med regulerende føler der en ønsker temperaturkontroll, være mest gunstig.

Til slutt et tilleggsspørsmål: Hvis det er viktig å måle virkelig temperatur i ølet under gjæring, hvorfor er det ikke flere som har laget innstikksfølere til å regulere kjølingen? Det er jo ikke helt riktig å måle på karets overflate. det vil heller ikke være helt lik temperatur i hele væskemengden.

Nå har jeg vel helt kuppet tråden til trådstarter som heller hadde et problem med ujevn lufttemperatur i kjøleskapet. Jeg tror dette enkelt kan løses ved å sette inn en PC-vifte for å "blande" lufta godt.

Vørteren står ikke i ro inne i karet under gjæring. Isolering av sensor fra omgivelsene gjøres pga at det er temp på vørter som er av interesse. Lufttemp er egentlig uinteressant.

--

Hans Einar skrev:
Vørteren står ikke i ro inne i karet under gjæring. Isolering av sensor fra omgivelsene gjøres pga at det er temp på vørter som er av interesse. Lufttemp er egentlig uinteressant.

--
    +1  Isolert følar på gjæringsbøtta 'it's the way to go' ;)

RuLu skrev:
Hehe, morsomt dette :)
Mente ikke å tråkke noen på tærne, men fortsatt hevder jeg at et kjøleskap er velegnet til å holde jevn temperatur i lufta inni kjøleskapet.
Varmeoverføringskoeffisienten mellom lufta og karets vegg er en stor hindring for å få effektiv avkjøling av ølet.
Med kjøleskapets termostat på maks kjøling, vil lufttemperaturen være ned mot (kanskje under) 0 grader i perioder, selv med STC1000, UT200 eller andre finurlige overstyringer.

Jeg tviler ikke på at det virker Gahr, men en får store temperatursvingninger inne i kjøleskapet (både over og under temperaturen på overflaten av gjæringskaret (regulerende temperatur).
Jeg vil ikke på noen måte forkaste løsninger som dere har testet og funnet anvendbare. Det fungerer forøvrig godt å gjære pilsner på mitt soverom uten temperaturstyring ;D
Derimot med direkte kontakt mellom et kjøleelement (fordamper) og ølet (for eksempel peltier-element), vil prinsippet med regulerende føler der en ønsker temperaturkontroll, være mest gunstig.

Til slutt et tilleggsspørsmål: Hvis det er viktig å måle virkelig temperatur i ølet under gjæring, hvorfor er det ikke flere som har laget innstikksfølere til å regulere kjølingen? Det er jo ikke helt riktig å måle på karets overflate. det vil heller ikke være helt lik temperatur i hele væskemengden.

Nå har jeg vel helt kuppet tråden til trådstarter som heller hadde et problem med ujevn lufttemperatur i kjøleskapet. Jeg tror dette enkelt kan løses ved å sette inn en PC-vifte for å "blande" lufta godt.

Er nok ingen her som føler seg tråkket på tærne.:) Poenget er bare at metoden er velprøvd og velfungerende, og i praksis har vist seg å funke bedre enn kun å måle tempen i lufta i kjøleskapet. Siden det er bevegelse i ølet mens den aktive delen av gjæringen står på, vil temperaturen her være jevn nok. Testing viser også at forskjellen mellom å måle på utsiden av karet med isolasjon rundt føleren kun gir neglisjérbare forskjeller i forhold til å måle direkte i ølet. Det finnes dog flere thermowells som er egnet til formålet. Hvis man baserer seg på kun å måle lufttempen i skapet er man helt avhengig av å justere kjølingen underveis, da det ikke nødvendigvis vil være gitt hvor stor varmeutvikling man vil få underveis i gjæringen. Dette vil avhenge av gjærtype, vørtersammensetning og om man gjærer lager eller ale. Etterhvert som aktiviteten avtar, vil også varmeutviklingen avta, og da risikerer man kjapt at temperaturen i ølet faller for raskt dersom man ikke styrer kjølingen utifra ølets temperatur.

RuLu skrev:
Det fungerer forøvrig godt å gjære pilsner på mitt soverom uten temperaturstyring ;D

Det funker også å gjære pils ute på terassen i solsteiken, men smaken blir nok så som så ;)

Innstikksfølere eller Thermowell som det heter på Norsk er det mange som bruker, men det er delte meninger om betydningen av hvor tempen måles i vørteren.
Jeg måler tempen midt i karet selv, og tror det er viktigere at hver og en kjenner sitt eget system og klarer å gjøre tilnærmet likt hver gang det brygges, enn hvor føleren for temperaturstyringen står.

Tilbake
Topp