4 plopp pr minutt etter to uker. Kan det flaskes? Villgjær i gjære?

Heisann!

For en herlig side, og med et fantastisk forum.

Jeg satte mitt første ekstraktbrygg på torsdag for 13 dager siden. Veldig spent på hvordan det vil ta seg ut. Gikk på en smell med steepinga tror jeg, da jeg brukte 1kg caramalt. Har skjønt i ettertid at det kanskje var noe i overkant. Men men, jeg håper i det lengste at det kan bli noe drikkende av dette, dog med fare for å måtte lage etikketter med "kjeksøl" på.

Ville egentlig til å tappe på flasker i dag, men ser at det fortsatt er i overkant av 4 plopp i minuttet i gjærlåsen. Bør jeg drøye en dag eller to og sjekke igjen? Vil jo helst unngå at flaskene går i lufta. Var inne på tanken å sjekke SG, men vil helst ikke plukke i karet unødig og vet ikke hvor klok jeg hadde blitt om den f.eks var nede i 1/4 av OG, kan man da være trygg selv om det plopper såpass som det gjør? Eller tyder aktiviteten kanskje på at jeg har villgjær?

Karet har forresten stått noe varmt hele perioden, og den siste uken rundt 20-22 grader. Men lite å gjøre med, da jeg værken råder over gjæringsskap eller den ikke helt uvelkomne sommeren på sørlandet for tiden. En liten sjanse for fusel og skallebank har jeg skjønt, men gjæringstiden burde vel heller bli kortere.

Brukte forresten safale us-5 gjær, men rehydreringa gikk ikke helt etter planen. Det ble en klumpete suppe så jeg slang det i med en pakke gjær av samme type.

S

Har du målt fg? Om denne er lik i noen dager kan du flaske. At det plopper trenger ikke å bety at den gjærer.

Ikke målt FG, nei. Tenkte om plopping kunne være et "sikkert tegn" som gjorde det unødvendig. Men da blir det sjekk av FG i morgen.

Svensen skrev:
Ikke målt FG, nei. Tenkte om plopping kunne være et "sikkert tegn" som gjorde det unødvendig. Men da blir det sjekk av FG i morgen.

Ploppingen er i beste fall et vagt estimat på at noe skjer :)

Og grunnen til det Runar skriver er at vi aner ikke hvor tett gjæringsdunken din er. Hvis masse gass siver ut andre steder så blir det mindre trykk i gjærlåsen :)

Det kan forsåvidt like gjerne være at ølet er ferdiggjæret og at det kun er et overskudd av CO2 som slipper ut, f.eks. som em følge av temperaturøkning. Plopping i gjærlåsen er aldri noen god indikator på progresjonen i gjæringen.

Sjekket FG nå, den er på 12 - OG var 64. Da regner jeg med jeg kan flaske? Eller bør jeg sjekke igjen i morgen?

Det smakte faktisk utrolig godt allerede, selv ved 20 grader og uten kullsyre.. herlig.
1kg til steeping kan altså fungere det også.

Dette var en single hop med cascade 9,2% blomst i humlepose - 25g 60 min, 25g 15min og 50g 2min.

Bare jeg ikke forurensa det med heverten nå, synes det var noe klabb. Må få montert kraner på gjæringskarene.

Svensen skrev:
Sjekket FG nå, den er på 12 - OG var 64. Da regner jeg med jeg kan flaske? Eller bør jeg sjekke igjen i morgen?

Det smakte faktisk utrolig godt allerede, selv ved 20 grader og uten kullsyre.. herlig.
1kg til steeping kan altså fungere det også.

Dette var en single hop med Cascade 9,2% blomst i humlepose - 25g 60 min, 25g 15min og 50g 2min.

Bare jeg ikke forurensa det med heverten nå, synes det var noe klabb. Må få montert kraner på gjæringskarene.

Jeg ville ha ventet. Du har nå målet SG (specific gravity) når denne er lik over flere dager har du da FG (final gravity) Når denne er lik over noen dager kan du flaske.

Når jeg måler SG underveis bruker jeg å desinfisere en øse som tar akkurat 1dl. Har du høy nok klaring (nok vørter) kan du bare desinfisere hydrometeret og ha dette rett i gjæringskaret for avlesing. Så slipper du å kaste 1 dl øl i vasken.

Tilbake
Topp