2 liter flaske m patentkork

Trodde ikke en fikk tak i det, men jeg fikk meg 2stk 2liters flasker med patentkort i dag av en bekjent.. en riktig snil bekjent, for han har foret meg med flere 1/2liters flasker med p.kork :) Ikke sikker på om disse 2literne tåler karbonering på selve flaska. Har vært noe portugisisk vin på de.. men kjekt å ha når jeg skal ha med noen liter i festlige sosialiteter :) Blir seff å hente øl fra keggen i steden for.

Har også fått meg kobling til 30liters fatene mine nå, G-system. Ganske greit når en skal koble co2 og tapper.. en klikk og alt er på plass med en gang :) Noen andre som har erfaring med disse? Er det noe spess jeg bør passe på, vedlikehold o.l? Får en tak i nye pakninger i Norge noe sted til disse fatene? Er nå oppe i 4stk 30liters fat :)

Vedlegg

• P050610_14.17.jpg
    P050610_14.17.jpg
    262 KB · Sett: 830
Valdres Gardsbryggeri selger sine øl på 0,75l og 2 eller 2,5l (lit usikker) flasker med patentkork. Godt øl er det også. Kjekt!

Hva i all verden skal man med så store flasker? Finnes det bøtte med stett? Eventuelt stett-dunk? Her gjelder det å ha sju sultne skrikerunger som står på geledd...

Knut Ankh Amon skrev:
Hva i all verden skal man med så store flasker?

Hehe.. Hva skal en med stort lagringsfat? Blir extra stas å servere frisk ale fra stor og fin flaske.. fallossymbol, kanskje? Haha! Men patentkorkflasker er en morsom og fin gjennstand.. disse 2litrene skal få stå til pynt når de ikke er i bruk :)

Refsvindinge på Fyn pleide (de gør det måske endnu?) å selge hvidtøl på "stakittflasker", 5-litersflasker med patentkork. Flaskene kom i en trekurv som minnet om et gjerde, derav navnet.

2 liter = 6 småflasker som skal tømmes i en rolig bevegelse foran en kø med glassholdende knuffere... Jeg ser jo den seremonielle verdien, men jeg innbiller meg at sistemann risikerer sekunda vare. Og en femlitersflaske er jo dømt til å ende i slåsskamp! Jeg tviler sterkt på at kommersielt øl i så store flasker har bunnfall...

Knut Ankh Amon: Hehe.. ser det for meg. Heller forsiiiktig! Men jeg skal ikke karbonere på flaske da.. karbonerer på fat :)

Gahr skrev:
Refsvindinge på Fyn pleide (de gør det måske endnu?) å selge hvidtøl på "stakittflasker", 5-litersflasker med patentkork. Flaskene kom i en trekurv som minnet om et gjerde, derav navnet.
Nej, det gør de ikke mere. Men jeg tror de fylte noen få for et par år siden, som en kuriositet. Det var forresten vanlig over hele Fyn i sin tid.

knut ankh: har funnet 2-liters flaser med bunnfall på små tyske bryggerier, og hvis ikke jeg husker feil så er også Valdres-ølene ufiltrerte.

Ok - størrelse er ikke alt, men her er min største patentflaske.
Tror den rommer 10 liter. Har ikke våget å karbonere i den enda, men har fryktelig lyst til å prøve det en dag. Blir nok ikke mange gram sukker pr liter da.

Vedlegg

• stot.jpg
    stot.jpg
    145,7 KB · Sett: 644
Øh, en gang til, Jens: Du karbonerer på fat, og så vips, så er ølet over på så store flasker? Vil det si at du heller over rett før konsum? Den er isåfall grei, men hva med skum? Jeg har ikke fat, så jeg er helt grønn. Kan du gi med teskje?

Jeg har ei slik 5-liters stakittflaske m. stakitt.
Den er svensk.
"A B Ryhmans bryggeri Klass 1" står det på korken.
I tillegg har jeg ei 5-liters Grolsch-flaske.
Har karbonert med sukker på begge to og det har gått bra.
Brukte 10 sukkerbiter i hver flaske.
Bunnfall blir det jo selvfølgelig, uten at det nødvendigvis er så farlig.

Egil B.

Knut Ankh Amon skrev:
Øh, en gang til, Jens: Du karbonerer på fat, og så vips, så er ølet over på så store flasker? Vil det si at du heller over rett før konsum? Den er isåfall grei, men hva med skum? Jeg har ikke fat, så jeg er helt grønn. Kan du gi med teskje?

Karbonerer et fat med sukker på nå, men resten av fatene og andre øltyper skal karboneres med co2-trykk fra . Må skaffe meg et kjøleskap, slik at jeg ikke får problemer med skumming (skummer mindre, som du ser på utesteder, når en kjøler ned øl/fatet). Nokså vanlig å kjøre fra fat på flaske, men det er vel ikke noe som holder lenge, siden det kommer luft på toppen, og ølet oskiderer. Men det holder nå en stund :) Min bror tok med seg øl fra Bergen til meg (nordland), og da låg de vel i bilen i en uke.. var kulsyre der. Ikke sikker på om han toppet tomrommet i flaska med co2 på slutten, før korken blei satt på.. men det hjelper på.. gi en liten "psst" nedi, så en får bort litt av luften. Dette er vel kanskje bedre å gjøre før en tapper ølet ned i flaska? (noen som vet?) Jeg er ikke noe erfaren på dette, men har nå sett, lest og blitt fortalt:) Beste alternativ for tapping er vel å bruke noe slik: http://www.youtube.com/watch?v=7IgVx3h5llA

Skal du fx. sende inn til NM må du få ut luften av flaska før ølfylling, og deretter luften på toppen .

Brukar å fylle fra tappekranen over på flaske når eg skal ta med mindre kvanta ein eller annan plass. Metoden min er å bruke ein slange som passar tight inni krantuten (6mm armert pvc fra Biltema), med overgang til 4 mm av samme. Den tynne er ca 1,5 m lang og har påtredd ein silikonpropp som igjen passar i flasketuten. Fyller med kranen heilt open og lar proppen tette til trykket har utligna seg mellom fat og flaske, så slepp eg forsiktig ut overtrykket og let volumet i flaska auke på den måten. Dette funkar fint for min del med minimalt tap av CO2. Og billig og enkelt å lage.

Tilbake
Topp