Men er det noe teknisk i veien for å gjøre det slik jeg beskriver?Jord på 230 volt har iukke noe med "jord" på bil og gjøre, det er to forskjellige ting. Jeg har og styreskap med 230, 5 og 12 volt, kun 230 volts jordingen er koblet til skapet og sånn vil det alltid være.
Men er det noe teknisk i veien for å gjøre det slik jeg beskriver?
220 V jord i godset i boksen er en sikkerhet som leder strømmen til jord i tilfelle feil.
Jordfeilbryter i sikringsskapet vil kutte strømmen ved antydning til lekkasje av 220 volt.
Så lenge ingen feil har oppstått så er det eneste viktige at jordforbindelsen er der. At 12 volt minus ligger i gods har derfor ingen betydning tenker jeg da ( nesten positivt for da vil kanskje jordfeilbryter også reagere på kortslutning i 12 voltdelen av anlegget, selv om den også er beskyttet av en sikring ). Tenker jeg helt feil her?
Driver å bygger en kontrollboks for et HERMS. Et lite elektrisk spørmål i den sammenheng:
Sparer litt knot med å isolere ut noen 12 volt kontakter og brytere egentlig beregnet på bil.
Vel, XLR viderefører jo bare "power" som du kaller det. Det er høyttaleren som lager lyd ut av det. Samme hva slags plugg man bruker, så lenge det gjør jobben.
Vel, XLR viderefører jo bare "power" som du kaller det. Det er høyttaleren som lager lyd ut av det. Samme hva slags plugg man bruker, så lenge det gjør jobben.
greit det, men for oss innen sterkstrøm er det ikke snakk om hva du gjør, vil gjøre eller ikke vil, det er snakk om hva som går ann, slike kan da ikke brukes til 230 v. uansett hva der speccet til forde de kan forbyttes med lydkontakter, så det forundrer med at de brukes til vidt forskjellige systemer.
Har selv en som brukes til 24 v lading.