Heisan. Satte en dubbel for 2 dager siden. Den gjæres med wy 1762 Belgian Abbey II. Ting skar seg litt under kjølingen, det ble litt søl. To bommerter fant sted. Den minste: gjæren ble pitchet ved 24 grader. Den største: jeg glemte å desinfisere bryggesleiva. Denne var kun vasket. Brukte selvfølgelig denne til å piske inn oksygen.
To dager ut i gjæringa merker jeg svovellukt, også utenfor gjæringsskapet. Dette har jeg aldri opplevd med den gjæren. Den står på 19 grader nå. Vanligvis tar man jo tiden til bruk i slike tilfeller. Dette ølet kunne jeg tenke meg å ha som juleøl til venner og kolleger, og jeg har ikke tid til å vente 1 mnd på å se om det går bra eller ikke.
Hva tror ringrevene? RDWHAHB eller bestill ny gjær og kvern malt på nytt?
Rune
To dager ut i gjæringa merker jeg svovellukt, også utenfor gjæringsskapet. Dette har jeg aldri opplevd med den gjæren. Den står på 19 grader nå. Vanligvis tar man jo tiden til bruk i slike tilfeller. Dette ølet kunne jeg tenke meg å ha som juleøl til venner og kolleger, og jeg har ikke tid til å vente 1 mnd på å se om det går bra eller ikke.
Hva tror ringrevene? RDWHAHB eller bestill ny gjær og kvern malt på nytt?
Rune