WLP300

marhorn

Norbrygg-medlem
Hei,

Lagde en Weissbier i går og alt gikk knirkefritt.
Traff på OG og volum og alt så bra ut.

Endte med 24 liter til gjæring og jeg hadde gjort klar starter med WLP300 etter instruks fra BeerSmith.

Det begynte å røre seg i gjærlåsen allerede etter en halv times tid.

Når jeg stod opp idag og gikk ned i kjelleren for å inspisere fikk jeg et lite sjokk!
Vørter har stått opp av gjærlåsen og lagt seg utover hele gulvet.

Så kommer spørsmålet.
Hva har skjedd og hva kan jeg gjøre for å forhindre det?
Er dette typisk for hveteøl? (Første weissbier!)
Eneste årsaken jeg kan tenke på er at jeg har gjæret litt varmt.

Vet at ideél temperatur på WLP 300 skal ligge på ca 17 grader, og jeg har nok hatt litt i overkant av 20 i natt.

Bilder av vulkanen:
skum1.jpg

skum2.jpg

Det eneste positive er at hittil har jeg gjæret all øl i et nyoppusset kjellerrom med furugulv, men denne gangen satte jeg dunken i et rom som står på oppussingslista med vinyl på gulvet.
Tror forøvrig jeg skal fortsette med det :skitbra:

For fremtiden skal jeg ha noe under dunken.
763052-jpg.jpg

har opplevd det samme med 40 L oppi 60l gjæringskar
WLP300 er kjent for å produsere en god del skum under gjæringen.

blowoff tube er tingen
en 1/2 inch silikonslange passer fint oppi gummiproppen til denne gjærlosen, god størrelse som ikke går tett og lett å vaske og desinfisere i etterkant.

ellers så finnes det også noe som heter foam control men det har jeg aldri brukt og ingen erfaring med

http://www.bryggselv.no/products/defoamer-foam-control-

Jeg glemte å ha defoamer i vørteren når jeg kokte den. Vil det være stor infeksjonsfare forgundet ved å slippe et par dråper rett i gjæringskaret? Kan defoameren desinfiseres på et vis?

weiss er som regel sann, etter første gang jeg lagde en wiess så setter jeg alltid blowoff tube på fermentering (uansett øl type) de første 3-4 dager.

begge i bilde er IPA, den til venstre har stått i 24 timer, høyre 1 time :)

Vedlegg

• photo.JPG
    photo.JPG
    633,4 KB · Sett: 424
Hei,

Måtte prøvesmake Weissbier'en idag...

Det skal sies at det var første forsøk med kunstig karbonering og at fatet har stått med 1 bar i 4 døgn ved 4-5 grader.

For en smak og for en skumfasthet :skaal2: :feire:

Riktig nok en tanke flatt, men det blir vel bedre om noen dager håper jeg!

Har ikke fått dratt slanger til tappetårnet enda så det ble test av picknic krana.
Er det forresten greit å la krana stå på fatet eller utgjør det en risiko for at jeg får 19 liter øl i kjøleskapet?

26235_Tappekran_og_slange_komplett_1.jpg

Tilbake
Topp