Wlp028 - Burton Ale

Hei.

jeg har satt en starter på en wlp028(ikke erfaring med denne fra tidligere), jeg tenkte å benytte denne i en brown ale (1.060), meskes på høy temp(67-68 grader). Hvilke erfaringer har folket med temperatur på gjæringsforløpet med denne gjæren?

Min erfaring med WLP028 er at den heter Edinburgh Ale, mens Burton Ale er WLP023. Om det er Edinburgh Ale du har, er den ganske grei å ha med å gjøre. Den gjærer ut litt bedre enn WPL002, og flokkulerer ikke på langt nær like brått, så du trenger ikke holde øye med den på samme måte. Forsiktig esterpreg, moderat restsødme.

Burton Ale har jeg ikke prøvd.

Er det WLP23 Burton ale så skummer denne voldsomt under stormgjæringen, anbefaler god headspace og lokket liggende løst på gjæringskaret. Kan gi en del svovelpreg hvis den utsettes for trykk eller høy temperatur.

Har aldri vært borti så voldsom stormgjæring som den gangen jeg prøvde Burton Ale.
Dessverre ble det mye svovel i den batchen, men det er nok min feil..

Den

Hvis det er burton (023/1275) har jeg også fått endel svovel/mineral fra den. Jeg gjærer stort sett i den lave enden.
Synes det passer fint i porter & stout, kanskje også i IPA. Klarer ikke helt å bestemme meg..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg ser jeg skrev feil ja... Er en wlp023 jeg har.

Hvilken temperatur anbefaler dere på denne gjæren?

Tilbake
Topp