WLP007

Satt en Nøgne Ø IPA til gjæring for 18dager siden.
brukte ca 1 1/2 WLP007 til 26 liter. Er dette alt for mye? det bobler å står i, skulle være mulig å tappe etter 14 dager. Men er jo nå redd for flaskebomber!
Er ølet ødelagt? eller må jeg bare vente til det rorer se

Flaskebomber blir det ikke uansett. Alt sukkeret blir spist før du flasker, så flaskebomber lages når du karboneres.
Pust rolig :)

Men du mener jeg skal vente lenger før jeg flasker? Jeg haddde tenkt å tilsette sukker under flasking. Skal jeg evt. droppe det da?

Du må nesten måle gravity i ølet, så måle igjn etter to dager. Er den uforandret kan du flaske. Det er viktig å la ølet gjære helt ut.

Mål gravity nå og en gang til om tre dager. Hvis resultatet er likt kan man flaske.
Ikke bry deg så mye om boblingen.
Sukker(evt lake) tilsettes ved flasking.

målt i dag; 1.017. OG var 1.078 så da er vi på 8,1%vol som er ok vil jeg tro. Da måler jeg igjen på søndag. om det er lik så er det bare å tappe...?

Satt en Nøgne Ø IPA til gjæring for 18dager siden.
brukte ca 1 1/2 WLP007 til 26 liter. Er dette alt for mye?
Nei, det er heller for lite. OG 78 da er nok nærmere 4 rør det som hadde vært perfekt. Eller 1 rør med en god starter. Men blir garantert godt øl likevel. Så ikke tenk for mye på det :)

målt på nytt nå og FG er nå på 1.015 (endring fra 1.017 på fredag). Hva sier ekspertene? flaske i morgen? eller vente?

Kullebunden: man vil gjerne at en IPA skal være litt tørr uansett, så ikke uro deg for at gjæren skal spise for mye.

Lurer på om jeg skal stikke om og tilsette vann. Hvordan regner jeg ut hvor mye vann jeg skal ha for å oppnå 6%vol f.eks?
Jeg reiser på 3 ukers ferie på fredag og kan jo ikke la det stå til jeg er tilbake.? da er vi oppi 6 uker i gjæringskaret

Er noe voldsomt med nedfall i karet også. er det mulig å stikke om gjennom meskepose eller bazookafilter eller lignede?

Da vil det første som renner gjennom filteret bli oksydert iallefall, frem til du får holdt filteret under vørteren.

Med sukkerlake i bøtta og bøtta på skrå samt omstikkingsslangen på det laveste punktet overfører du så godt som hele tiden under overflaten. Litt sammenlignbart med å bruke flaskefyller kontra fylle fra toppen av flaska.

Tilbake
Topp