WLP002 og gjæringstemperatur

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Planlegger neste brygg. Er ny på det meste, men har valgt meg WLP002 som den alegjæren jeg vil holde meg til nå i starten. Brygget er en Blonde med OG 1043. Har planlagt å meske lavt (55*15, 64*40, 78*10), samt overpitche for å gi større utgjæring, og BS setter da FG til 1012. Det jeg lurer litt på er hvordan jeg skal legge gjæringsprofilen min. Har søkt og lett endel på nett, men informasjonen spriker litt synes jeg. Gjæren er jo kjent for å arbeide veldig raskt i starten, og har en anbefalt gjæringstemp på 18-20 grader. Hva skjer dersom jeg legger stormgjæringen på 16-17 grader for å bremse den litt i starten, for deretter å gå opp til 19 før en diacetylrest på 21-22?
 
Sist redigert:
Gjør det du tenker, begynn lavt. Det blir mye usmaker av å la stormgjæringen gå på høy temp. Husk at tempen øker mye i bøtta understormgjæring, det produserers varme. Ulikt mellom gjærtyper. La den få rase fra seg på 17-19 grader eller noe slikt. Og la den gjære ut på rundt 20-21. Har du sånn tempraturmålerklistremerke på bøtta?
Det funket fint for meg.
 
Planlegger neste brygg. Er ny på det meste, men har valgt meg WLP002 som den alegjæren jeg vil holde meg til nå i starten. Det er en Blonde med OG 1043. Har planlagt å meske lavt (55*15, 64*40, 78*10), samt overpitche for å gi større utgjæring, og BS setter da FG til 1012. Det jeg lurer litt på er hvordan jeg skal legge gjæringsprofilen min. Har søkt og lett endel på nett, men informasjonen spriker litt synes jeg. Gjæren er jo kjent for å arbeide veldig raskt i starten, og har en anbefalt gjæringstemp på 18-20 grader. Hva skjer dersom jeg legger stormgjæringen på 16-17 grader for å bremse den litt i starten, for deretter å gå opp til 19 før en diacetylrest på 21-22?

En god plan. Jeg følger stort sett det temperaturregimet der under gjæring med all engelsk ølgjær. Men skal du starte lavt, bør du sørge for å i alle fall ikke underpitche, men heller ha litt rikelig med gjær. (Sett en starter, hvis ikke blir det dyrt;).)

Jeg hadde droppa steget på 55 - hvis du ikke har mye råfrukt (umaltet korn) i oppskrifta, da. Det er unødvendig med moderne malt, og kan gjøre mer skade enn gangn. Og så bør du nok ha i alle fall en time på 64, og kanskje litt til*. 20 minutter på 72 er ikke en dum ide, heller. Det gir deg litt høyere utbytte - riktignok mest i form av dekstriner, og så hjelper det på skumfastheten,påstås det. Ikke kjør utmesk helt oppe på 78. 76-77 greier seg lenge, og så legger du deg ikke så nær faregrensa for tanninekstraksjon.

*En jodtest for å sjekke om all oppløst stivelse er konvertert, er ikke dumt.
 
Gjør det du tenker, begynn lavt. Det blir mye usmaker av å la stormgjæringen gå på høy temp. Husk at tempen øker mye i bøtta understormgjæring, det produserers varme. Ulikt mellom gjærtyper. La den få rase fra seg på 17-19 grader eller noe slikt. Og la den gjære ut på rundt 20-21. Har du sånn tempraturmålerklistremerke på bøtta?
Det funket fint for meg.

Jeg har kjøleskap med Inkbird. Jeg bør ikke gå lavere en 17 mao?
 
Jeg har kjøleskap med Inkbird. Jeg bør ikke gå lavere en 17 mao?

Aha, flott. Tja, eg har bare prøvd denne en gang, så eg skal ikke spesifikt uttale med så proffesjonelet om 002. Men gjæren setter smak på ølet under stormgjæring. Finn svarer sikkert bedre en meg på dette. Men du kan jo bestemme hvor ren eller farget du vil ha den med gjærtempen. Men alltid begyn litt lavt som Finn og sier, under stormgjæringen øker fort tempen.
Personlig hadde eg ikkje gått lavere en 17, kanskje tilogmed prøvd meg på 18 om eg hadde gjæret i et skap. (Eg gjæret den i romtemp. med døren oppe/igjen).
 
.......skal du starte lavt, bør du sørge for å i alle fall ikke underpitche..... Jeg hadde droppa steget på 55......så bør du nok ha i alle fall en time på 64, og kanskje litt til*. 20 minutter på 72 er ikke en dum ide, heller. Det gir deg litt høyere utbytte..... Ikke kjør utmesk helt oppe på 78. 76-77 greier seg lenge, og så legger du deg ikke så nær faregrensa for tanninekstraksjon.
*En jodtest for å sjekke om all oppløst stivelse er konvertert, er ikke dumt.

Takk for svar :)! Jeg planlegger bortimot dobbel mengde gjær av det BS anbefaler, som uansett ikke er mye pga. lav OG, og at det bare er en 10L batch. 55 steget har jeg lagt inn fordi oppskriften inneholder litt hvetemalt (og flaket ris, men vet ikke om lav innmesk har noe å si med ris). I tillegg opplever jeg som ny at enn så lenge, så gir dette steget meg litt pusterom i starten av meskingen. Har noen ganger glemt å skru av temperaturkontrollen på Speidelen i starten for så å oppdage at innmesk blir for høy siden jeg er så treg :D. Så da blir min nye meskeprofil 55*15, 64*60, 72*20 og 5*76. Er den godkjent? :)
 
Aha, flott. Tja, eg har bare prøvd denne en gang, så eg skal ikke spesifikt uttale med så proffesjonelet om 002. Men gjæren setter smak på ølet under stormgjæring. Finn svarer sikkert bedre en meg på dette. Men du kan jo bestemme hvor ren eller farget du vil ha den med gjærtempen. Men alltid begyn litt lavt som Finn og sier, under stormgjæringen øker fort tempen.
Personlig hadde eg ikkje gått lavere en 17, kanskje tilogmed prøvd meg på 18 om eg hadde gjæret i et skap. (Eg gjæret den i romtemp. med døren oppe/igjen).

Har bare ett brygg med denne før, som jeg startet på 18. Var igang bare 3t etter pitch, og roet seg etter 2 dager. Det er derfor jeg vurderer å gå litt lavere ut. Denne batchen skal flaskes til helgen, så jeg får ikke smakt og erfart noe før neste. :)
 
Har bare ett brygg med denne før, som jeg startet på 18. Var igang bare 3t etter pitch, og roet seg etter 2 dager. Det er derfor jeg vurderer å gå litt lavere ut. Denne batchen skal flaskes til helgen, så jeg får ikke smakt og erfart noe før neste. :)

Det er i grunnen bare å teste. Personlig tviler eg på at en vil merke stor forskjell mellom 17 og 18 grader. Det som betyr noe er at du ikkje raser opp mot 22-24 under stormgjæringen. Men holde den rundt der, så får du en renere gjæring. Så kan du øke etter hvor mye du vil. 20-21 er typisk på engelske alegjær som gjerne skal fargelegge ølet.
Finn kan mer om dette. Men du er på rett vei.
 
Det er i grunnen bare å teste. Personlig tviler eg på at en vil merke stor forskjell mellom 17 og 18 grader. Det som betyr noe er at du ikkje raser opp mot 22-24 under stormgjæringen. Men holde den rundt der, så får du en renere gjæring. Så kan du øke etter hvor mye du vil. 20-21 er typisk på engelske alegjær som gjerne skal fargelegge ølet.
Finn kan mer om dette. Men du er på rett vei.
Tusen takk for svar :)! Oppskriften er satt sammen for å gi et svært lyst (ECB 7,3) og lettdrikkelig øl. Så da bør jeg mao holde meg lavt så lenge som mulig? Dette er (blant så mye annet) helt nytt for meg! ;)
 
Tusen takk for svar :)! Oppskriften er satt sammen for å gi et svært lyst (ECB 7,3) og lettdrikkelig øl. Så da bør jeg mao holde meg lavt så lenge som mulig? Dette er (blant så mye annet) helt nytt for meg! ;)

Desto lavere temperatur, desto renere, og mer lettdrikkelig. Tenk pils, gjæret lavt og nøytralt.
En del ales er gjæret for å sette smak og er ofte tyngre.
 
Har såvidt sett dette nevnt i noe tråder. Gidder du å kort skrive hva jeg trenger og gjør?
Du kjøper jod tinktur på enten apotek eller bryggebutikk. F. eks en sånn: https://www.vestbrygg.no/produkt/tilsetjingsstoff/vannjustering/jod-tinktur-30ml/

Det står beskrivelse på Vestbrygg sine sider, men siden linken kan slutte å virke siterer jeg det inn her
https://www.vestbrygg.no/produkt/tilsetjingsstoff/vannjustering/jod-tinktur-30ml/ skrev:
Jod Tinktur brukes til å avgjøre om det er stivelse igjen i vørteren.

Ta ut en prøve med vørter på en hvit tallerken, tilsett et par dråper med Jod tinktur. Hvis fargen endres til blått eller fiolett, så er det fortsatt stivelse igjen. Dersom tinkturen ikke har noe farge-endring er all stivelsen konvertert.
 
Takk for svar :)! Jeg planlegger bortimot dobbel mengde gjær av det BS anbefaler, som uansett ikke er mye pga. lav OG, og at det bare er en 10L batch. 55 steget har jeg lagt inn fordi oppskriften inneholder litt hvetemalt (og flaket ris, men vet ikke om lav innmesk har noe å si med ris). I tillegg opplever jeg som ny at enn så lenge, så gir dette steget meg litt pusterom i starten av meskingen. Har noen ganger glemt å skru av temperaturkontrollen på Speidelen i starten for så å oppdage at innmesk blir for høy siden jeg er så treg :D. Så da blir min nye meskeprofil 55*15, 64*60, 72*20 og 5*76. Er den godkjent? :)

Godkjent:).

Det er i grunnen bare å teste. Personlig tviler eg på at en vil merke stor forskjell mellom 17 og 18 grader. Det som betyr noe er at du ikkje raser opp mot 22-24 under stormgjæringen. Men holde den rundt der, så får du en renere gjæring. Så kan du øke etter hvor mye du vil. 20-21 er typisk på engelske alegjær som gjerne skal fargelegge ølet.
Finn kan mer om dette. Men du er på rett vei.

Jeg kan bare skrive under på det der:). Ser ut som om vi kan like mye;).
 
Du kjøper jod tinktur på enten apotek eller bryggebutikk. F. eks en sånn: https://www.vestbrygg.no/produkt/tilsetjingsstoff/vannjustering/jod-tinktur-30ml/

Det står beskrivelse på Vestbrygg sine sider, men siden linken kan slutte å virke siterer jeg det inn her

Det er litt unøyaktig, det der, og det er viktig: Jodtesten kan bare si noe om det er oppløst stivelse igjen i vørteren, og sier altså ikke noe om hvorvidt all stivelsen i malten er konvert. Forutsetningen for det, er at all stivelsen også er oppløst.

Alle de store stivelseskornene blir først oppløst ved 65 grader, og de små, som utgjør en mindre del av stivelsen (10%?), må du opp på 70-72 for å få oppløst.

Mesker du på 64, bør du strengt tatt gi mesken noen minutter på 65 til slutt, og så kan du sjekke konverteringa med jodprøven.

Disse temperaturgrensene for oppløsning av stivelsen gjelder for byggmalt. Men det er jo stort sett det vi bruker. Hvete er så vidt jeg veit ikke noe problem.
 
Tusen takk for hjelpen alle sammen :)! Hvis det er noen med erfaringer med lav temperatur under gjæring med 002, setter jeg pris på å få høre om det!
 
Tusen takk for hjelpen alle sammen :)! Hvis det er noen med erfaringer med lav temperatur under gjæring med 002, setter jeg pris på å få høre om det!

Det eneste spørsmålet jeg må spør da, kontrollspørsmålet er:
Han vil du oppnå med lavere temp 16-17. Hvorfor vil du det?
Du kunne i utgangspunkt da heller brukt en gjær som trives under lavere temperaturer da, men da hadde du ikke fått samme ølet:rolleyes:
Hvorfor vil du presse den så lavt som du kan?

Det er ikke ment som kritikk, bare for å få tankeprosessen i gang. Som med mye annet ved brygging/ingredienser.
Hvorfor gjør deg dette? Hva vil jeg oppnå?
 
Det er litt unøyaktig, det der, og det er viktig: Jodtesten kan bare si noe om det er oppløst stivelse igjen i vørteren, og sier altså ikke noe om hvorvidt all stivelsen i malten er konvert. Forutsetningen for det, er at all stivelsen også er oppløst.

Alle de store stivelseskornene blir først oppløst ved 65 grader, og de små, som utgjør en mindre del av stivelsen (10%?), må du opp på 70-72 for å få oppløst.

Mesker du på 64, bør du strengt tatt gi mesken noen minutter på 65 til slutt, og så kan du sjekke konverteringa med jodprøven.

Disse temperaturgrensene for oppløsning av stivelsen gjelder for byggmalt. Men det er jo stort sett det vi bruker. Hvete er så vidt jeg veit ikke noe problem.
Det er korrekt
 
Pitcher et par grader under gjæringstemperaturen. Ofte 16-17 grader. Purepitch pakker går rett fra kjøleskapet til vørteren. Ikke samme gjæren, men min dry stout som står med WLP007 på fjerde dagen (i kveld er det fire døgn) er allerede begynt å roe ned betraktelig. Den begynte å lage liv i gjærlåsen 15-18 timer etter pitching. Denne holdt jeg da på 18.5 i 24 timer, og økte 1 grad i døgnet. Nå står den på 21 grader og står der fram til over helga hvertfall.
 
Det eneste spørsmålet jeg må spør da, kontrollspørsmålet er:
Han vil du oppnå med lavere temp 16-17. Hvorfor vil du det?
Du kunne i utgangspunkt da heller brukt en gjær som trives under lavere temperaturer da, men da hadde du ikke fått samme ølet:rolleyes:
Hvorfor vil du presse den så lavt som du kan?

Det er ikke ment som kritikk, bare for å få tankeprosessen i gang. Som med mye annet ved brygging/ingredienser.
Hvorfor gjør deg dette? Hva vil jeg oppnå?

Har bare ett brygg på 002, som skal flaskes til helgen, så jeg har enda tilgode å smake på hva den gjør.... Til svar på hvorfor jeg ikke velger en annen gjær, så er dette kun fordi jeg er ny og vil lære. 002 er den eneste flytende ale gjæren jeg har brukt, og planlegger å bruke den ei stund. Bakgrunnen for valget er å kunne gjøre meg godt kjent med resultatene fra bare en gjærtype ved ulike tilnærminger. Jeg tror jeg da får et mer reelt sammenligningsgrunnlag enn om jeg hadde hoppet fra den ene gjærtypen til den andre. Så når jeg nå vil pushe denne i den "cleanere" enden av skalaen, er det bare på bakgrunn av at jeg prøver å koke sammen en blond som er så lettdrikkelig som mulig, men fortsatt kunne karateriseres som øl :p. Bare for å lære. Neste gang, vil jeg sannsynligvis prøve å lage noe hvor det passer seg å gå i den andre delen av skalaen. Den som jeg allerede har laget følger "optimal/vanlig" gjæringsprofil (18-19-21)

Har valgt WLP833 som tilsvarende gjær på lagerfronten. Synes dere dette er en ugrei tilnærming?
 
Tilbake
Topp