WLP001 Gjærstarter - lite action

Satte min første gjærstarter på fredag med 1 liter vatn, 100 gram spraymalt og 2 rør WLP001. Det har stått og surra no i eit par døgn på 25 grader (temperaturen i rommet). Det har blitt litt kvite småbitar og kondens på innsida av glasset, men det har ikkje blitt særlig med skum og væska ser like grumsete ut som i starten. Magnetrøreren fikk litt ekstra motstand første døgnet etter prosessen vart starta men i dag har den rotert vesentlig raskare. Eg har tolka det som at gjæringa er ferdig og satte flaska i kjøleskapet for dekantering etter 40 timer på kjøkkenbenken.

I ettertid har eg blitt litt bekymra, ikkje minst etter å ha sett bilder av andre sine gjærstartarar der det er store mengder kvite gjærklumpar. Kan eg ta det med ro, er alt som det skal vere? Kva gjer eg om det ikkje er noko særlig fast gjær å finne i morgon når det har stått eit døgn i kjøleskapet? Har forstått at det ikkje er så lurt å berre smelle heile flaska oppi gjæringsdunken.

Jeg opplevere heller ikke noe særlig med krausen når jeg har laget starter med WLP001. Ulike gjærstammer oppfører seg på forskjellige måter, og har forskjellig "utseende".

Det er helt sikkert ikke noe problem med starteren din. La den stå i kjøleskapet, så skal du snart se at det ligger et fint lag med gjær i bunnen av Erlenmeyerkolben :)

Tar opp denne tråden igjen hvor jeg på det tidspunktet ikke hadde opplevd noen spesielt stor krausen med WLP001 når jeg laget gjærstarter. De siste gangene jeg nå har brukt WLP001 så har jeg fått en veldig kraftig krausen, og den har ikke falt tilbake, selv etter 34/36 timer på magnetrøreren. Noen andre som har erfart dette med WLP001? I går var det fortsatt 1 cm høy krausen når jeg satte Erlenmeyerkolben i kjøleskapet. Burde jeg latt den stått lenger, eller kan man anta at gjæren har formert seg så mye som den kan etter så lang tid på på magnetrøreren?

Opplevde samme på en 2 liters starter nylig. Kjørte den i kjøleskapet etter halvannet døgn. Har etter 6 dager tygd en DIPA fra 1.080 til 1.017, så jeg er ikke bekymra :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Opplevde samme på en 2 liters starter nylig. Kjørte den i kjøleskapet etter halvannet døgn. Har etter 6 dager tygd en DIPA fra 1.080 til 1.017, så jeg er ikke bekymra :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er ikke fryktelig bekymret jeg heller, men dette sammen med at innholdet i purepitch-pakken var noe mer seigtflytende enn hva jeg er vant med, har fått meg til å lure litt. Synes kanskje også det så ut til at det var bunnfelt litt mindre gjær enn hva jeg er vant med etter at kolben har stått på kjøl over natten. Kan være det bare er hukommelsen som spiller meg et puss...

Det er først i det siste jeg har opplevd en mer heftig krausen som ikke går tilbake på WLP001. Skal se i notatene mine om det sammenfaller med overgangen fra vanlige rør til de nye pakkene. Kanskje det er en sammenheng her..?

Jeg kvalitets sjekker alltid starterne mine før tilsetting i gjæringskaret med å måle SG på startervørteren før jeg heller den ut.
Har ikke starteren nådd FG vet jeg at det er noe muffens, har ikke skjedd ennå men jeg tror jeg har en kandidat rullende nå.
Hadde to og en halv måned slurry i kjøleskapet. Der var det autolyse gitt, morsomt å oppleve fordi den lukten og smaken har jeg aldri kjent før. Raskt å konkludere at dette ikke er noe du vil ha i ølet.

Steppet starter med to spiseskjeer initielt i en halvliter vørter, deretter halvannen liter starter. Synes den oppførte seg annerledes enn normalt, står å bunnfeller nå og skal måle SG når den er bunnfelt.

Forøvrig får jeg ikke krausen på starterne mine normalt, da magneten lager en stor nok hvirvel som dreper skummet.

edit: har alltid us-05 liggende som reserve løsning i kjøleskapet

Sist redigert:
Forøvrig får jeg ikke krausen på starterne mine normalt, da magneten lager en stor nok hvirvel som dreper skummet.

Jeg kjørte nok en "heftigere" spinn på magnetrøreren før, men har nå gått for mer "smilehull"-varianten. Det kan jo selvfølgelig kanskje være en medvirkende årsak til at krausen ikke faller tilbake over tid.

Jeg kjørte nok en "heftigere" spinn på magnetrøreren før, men har nå gått for mer "smilehull"-varianten. Det kan jo selvfølgelig kanskje være en medvirkende årsak til at krausen ikke faller tilbake over tid.
Jeg har PWM styring av motoren i starteren slik at jeg bare skrur opp hastigheten dersom Mr. Krausen stikker hodet fram. Skjer jo gjerne når det er produsert litt gjær og viskositeten i gjærstarteren øker.

Tilbake
Topp