whirlpool kjøling

påvirker det å kjøre rolig whirlpool under hele nedkjølingen av vørteren smaken eller annet noe særlig?

Etter det jeg forstår så er vørter følsom for oksidering fra under kokepunkt og ned mot 30 - 40 grader. Jo lavere temp, jo vanskeligere for oksidering og usmaker dermed er er rask nedkjøling en fordel. Kjøling gjøres av mange årsaker, og gjengs er at rask kjøling hindrer produksjon av usmaker (DMS), samt at en oppnår kontroll på at 5 minutter og 0 minutter humla faktisk forblir aromahumler, og ikke varmes så lenge at de blir bitter. les mer her http://www.mrmalty.com/chiller.php sum underbygger fordel av dyppkjøler og whirlpool.

rolig whirlpool vil kanskje gi en fraksjon mer oksidering, men du får andre fordeler som mindre DMS og korrekt smak av humla. Jeg har ikke whirlpool og må bevege kjølespiralen manuelt for raskere nedkjøling. Det er helt sikkert verre.

Oksidering? Du pøser jo på med oksygen rett etter at den er kjølt ned? En form for HSA-du mener?

HSA er ikke noe jeg har hatt problemer med, og jeg vet vel ikke av noen hjemmebryggere som har merka noe til det. Det er mest relevant for øl som kan finne på å stå over lengre tid. Tror du har en god ide der Fredrik, så lenge du husker å kjøre kokende vørter igjennom pumpa de siste 15 minuttene for å desinfisere den :) og den trenger ikke allverdens fart under nedkjølingen for å oppnå ønsket effekt, så tror man slipper å regne med noen nevneverdig HSA, hvis man skulle bry seg om det ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

HSA er ikke noe jeg har hatt problemer med, og jeg vet vel ikke av noen hjemmebryggere som har merka noe til det. Det er mest relevant for øl som kan finne på å stå over lengre tid. Tror du har en god ide der Fredrik, så lenge du husker å kjøre kokende vørter igjennom pumpa de siste 15 minuttene for å desinfisere den :) og den trenger ikke allverdens fart under nedkjølingen for å oppnå ønsket effekt, så tror man slipper å regne med noen nevneverdig HSA, hvis man skulle bry seg om det ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukte som du kanskje skjønte den "ultimate whirlpool paddle" på lav hastighet på tjekker pilsen jeg brygga forrige helg :) men såpass rolig at det bare var bevegelse, ingen pisking.

Kjølte usannsynelig mye raskere enn for uten WP altså , vi må prøve det med din kjøler da den er litt større, kanskje enda bedre effekt iallefall på steget fra 40 -- > 17-20 og evt for lager 20 --> 8-10 :)

Får forresten snart kanskje pumpe whirlpool i orden ja, skal se om jeg gidder å bore litt i kjel igjen når pumpa er i hus og har bevisst kontinuerlig pumpe evne i kokende vørter. ;)

Var HSA jeg mente ja, som tilsvar på eventuelle negative sider ved whirlpool. Bryr meg ikke mye om denne selv, da det er tynnt lite en kan gjøre med det så lenge vørter har kontakt med luft, samt at fordeler med whirlpool er massive. På den gode side så skal jo denne oksideringsprosessen bli mye mindre på lavere temperaturer, og whilpool er jo med på å senke tempen raskere.
En slipper også å henge over gryta og bevege kjølespiralen under kjøling, noe jeg tror er skummelt mht infeksjon.
Får en pumper som takler kokende vørter i 15 min?

Jeg pumper kokende vørter med marchen i 15 minutter. Hvis den tåler det vet jeg egentlig ikke, men den går fortsatt.

Tilbake
Topp