What the?!?!

Firefighterkristian

Norbrygg-medlem
Laget en American West Coast Amber Ale på søndag, som jeg satt til gjæring på romtemp til gjæring startet, for så og sette den på rundt 16 grader i ca 14 timer (for å holde tempen nede under den værste storm gjæringen, hadde ikke bedre tid da jeg måtte på jobb) Før jeg dro på jobb ble den satt på korrekt gjæringstemperatur (19 grader).

I dag , Tirsdag når jeg kom hjem fra jobben, gikk jeg ned for å se, og da syns jeg tempreraturen var litt høy ( rundt 22), så jeg vrengte hjernen etter lure påfunn. Etter noen raske beslutninger gikk jeg i fryseren og fant tre fryseelementer som jeg la forsiktig oppå lokket, og la ett gammelt laken rundt i håp om og få ned tempen litt.... Følte at nå var jeg jaggu smart  8)

Etter ca 40 min var jeg og hentet meg ett glass med øl  ;D, og gikk da tilfeldigvis forbi gjæringsrommet... Ble ganske lang i maska når jeg kom inn! :(

Der så jeg at innholdet i gjæringsbøtta hadde ettersom jeg kunne tolke eksplodert i innholdet... Undersiden av lokket var tilsmurt og gjæringslåsen så ut som den hadde spydd ut litt av innholdet, og gjæringslåsen var tett som en potte av gugget!!!!!  :'(
Ekstremt stressa over problematikken, tenkte jeg raskt, og tok forsiktig opp gjæringslåsen, mens jeg satt ett glass over hullet (selvfølgelig sprayet med starsan) og vasket rent låsen, før jeg fylte den opp med starsan vann og satt den tilbake... Den fortsatte og ploppe igjen etter bare ett halvt minutt...!

MEN: Er dette ølet ødelagt, eller vil den klare seg?! Hovedspørsmålet er vel i og for seg hva er det som har skjedd?!?!?!?! Har det noe med at jeg la fryse elementene på toppen av lokket?!?! Jeg kan ikke skjønne hvilken reaksjon det har startet som forårsaket dette.... Men nå trenger man heldigvis ikke være medlem av Mensa for å være brannmann  ::)

Håper på svar...

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Her er det vel god gjæring på gang høres det ut som :skitbra:

Noen gjærtyper gjærer ganske kraftig og det kan tyte ut av gjærlåsen, hvis denne går tett vil trykket bygge seg opp og noe må gi etter. eks lokket.
Noen bruker en slange i en bøtte som gjærlås istenfor vanlig gjærlås,da den har større diameter og ikke går så lett tett. såkalt" blow off tube". Hvis gjæringskaret er fullt er det også større risiko for å få mye skum ut.

Om ølet er ødelagt vet jeg ikke,men jeg vil ikke tro det. det er bare å la det gjære videre. kommer ogå an på om det har kommet mye dritt utenfra og ned i karet. skummer verst de 2 første dagene.

Kenneth

En liten oppdatering: Gikk ned for og kontrollere, og gjærlåsen hadde fylt seg med skum og gugg igjen... Tok mot til meg og åpnet forsiktig på lokket, bare en liten glippe for å se oppi... Og det viste seg at det var FULLT av skum oppi karet, som gikk helt opp til bunn av gjærlåsen! Mye mer skum enn da det startet. Så det er jo da selvfølgelig grunnen til at det så ut som om det hadde skjedd en eksplosjon inni der, og grunnen til at gjærlåsen hadde dratt opp gugg. Men den gjærer enda mer enn før! Det bygger seg opp såpass mye trykk at gjærlåsen nesten ikke klarer og dra unna... Står og blåser ut fra låsen!

Dette har ikke skjedd meg før, derfor jeg må ut og høre med mer erfarne bryggere!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Hei!

Du kan gjære uten gjærlås,er noen som gjør det de første dagene under stormgjæringen.

Kenneth

Her er det vel god gjæring på gang høres det ut som skitbra

Noen gjærtyper gjærer ganske kraftig og det kan tyte ut av gjærlåsen, hvis denne går tett vil trykket bygge seg opp og noe må gi etter. eks lokket.
Noen bruker en slange i en bøtte som gjærlås istenfor vanlig gjærlås,da den har større diameter og ikke går så lett tett. såkalt" blow off tube". Hvis gjæringskaret er fullt er det også større risiko for å få mye skum ut.

Om ølet er ødelagt vet jeg ikke,men jeg vil ikke tro det. det er bare å la det gjære videre. kommer ogå an på om det har kommet mye dritt utenfra og ned i karet. skummer verst de 2 første dagene.

Kenneth

Hehe! Kunne vel kanskje tenkt meg at det var såpass enkelt, men har aldri vært borti så ekstrem gjæring. Det har ikke kommet mye dritt oppi. Var så mye overtrykk oppi karet at jeg kjente trykket i ansiktet  ;) Da får jeg bare la den jobbe seg videre og håpe på det beste! :) hjertelig takk for rask svar!!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Hei!

Du kan gjære uten gjærlås,er noen som gjør det de første dagene under stormgjæringen.

Kenneth

Ikke sant... Det hadde jo vært en mulighet, men nå kan det ikke være mye igjen av stormgjæringen så da får jeg satse på at den klarer seg til den er over! :)

takk igjen!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Skikkelig øl trenger litt plass. Den på bildet stod slik i to dager. Ingen skumle smaker i ølen for det om.
reva5eny.jpg

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Oj  :eek:

Det var voldsomt til gjæring  8) 8)

Okay, da får jeg satse på at det ordner seg! Min har sluttet og stormgjære, nå er det værste over ;)

Takk for respons og berolighet  ;D

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

To bøtter fra samme batch, tilsatt samme gjær på samme tidspunkt.
Den ene "plopper" normalt, den andre "blåser" gjærlåsen.
Har jo opplevd "blåsing" flere ganger før, så er egentlig ikke bekymret, men fra samme batch?? Øl er rare greier. :)

To bøtter fra samme batch, tilsatt samme gjær på samme tidspunkt.
Den ene "plopper" normalt, den andre "blåser" gjærlåsen.
Har jo opplevd "blåsing" flere ganger før, så er egentlig ikke bekymret, men fra samme batch?? Øl er rare greier. :)

Du har sjekka for mulige lekkasjer? Gått en runde og trykket lokket godt fast en ekstra gang? Er kanskje pakningen rundt gjærlåsen litt gammel og tørr? Du er ingen nygegynner, så du har vel det:) - men en liten lekkasje virker jo som rimelig forklaring på forskjellen, hvis alt annet ellers er helt likt - inkludert tjukkelsen på gjærskummet.

edit: hvis du med "blåser gjærlåsen" mener at den blir full av gjærskum, er det jeg skriver bare tull, selvfølgelig:oops:.

Du har sjekka for mulige lekkasjer? Gått en runde og trykket lokket godt fast en ekstra gang? Er kanskje pakningen rundt gjærlåsen litt gammel og tørr? Du er ingen nygegynner, så du har vel det:) - men en liten lekkasje virker jo som rimelig forklaring på forskjellen, hvis alt annet ellers er helt likt - inkludert tjukkelsen på gjærskummet.

edit: hvis du med "blåser gjærlåsen" mener at den blir full av gjærskum, er det jeg skriver bare tull, selvfølgelig:oops:.

Ja, det var det jeg mente med "blåse" ja. Den tømmes på fem minutter og ertattes av fast skum, tror jeg må flytte bøtta til dusjkabinnettet mens leken er god. :)

Eller du kan drive topphøsting - hvis det er en gjær som egner seg:). Uansett greit å få vekk den brune guffa.

Tilbake
Topp