Heisann dere!
Har tenkt å brygge en weizen, som jeg etter primærgjæring har planer om å stikke om til 3-4 gjæringskar for så å eksperimentere litt med f.eks. bringebær og mango/jalapeno.
Dette er det jeg har fundert på til å begynne med, og stort sett gått ut fra hva Gahr har skrevet i denne tråden:
BIAB 36L kjele
Volum vørter til gjæring: 22L
Anslått effektivitet: 70%
Beregnet OG: 1.050
Forventet FG: 1.012
Beregnet farge: 8 EBC
Beregnet bitter: 15 IBU
Malt & sukker
Hvetemalt 3000 gram 60 % Bestmalz 5 EBC
Pilsen malt 2000 gram 40 % Bestmalz 3,5 EBC
Vann
28 liter til innmesking
5 liter til skylling
Meskeskjema
10 min @ 40 ºC
15 min @ 51 ºC
45 min @ 67 ºC
5 min @ 78 ºC
Humle
30 gram Hallertauer Mittelfruh 4,7 % alfa 60 min
Koketid
90 min
Gjær
Wyeast 3068 Weihenstephan Weizen, 1. liters starter
Gjæringstemperatur og -tid
Primærgjæring 7 dager ved 17 ºC
Sekundærgjæring 7 dager ved 17 ºC
Jeg har gått ut i fra at malten absorberer 5 liter vann, 15% fordampning under 90 min koking, 4% krymping fra kjøling, og 1 L trub.
Hvordan ser dette ut til å begynne med? Burde jeg beregne mer tap pga trub? Burde jeg være veldig nøye på at gjæringstemperaturen ikke kryper opp mot 20 ºC for å unngå for mye banansmak (med tanke på at det skal være tilsetninger av bær o.l)? Andre innvendinger?
Jeg vurderer også å bruke 500g ris-skall for å hjelpe til på skyllingen og resirkulering av vørteren.
Har tenkt å brygge en weizen, som jeg etter primærgjæring har planer om å stikke om til 3-4 gjæringskar for så å eksperimentere litt med f.eks. bringebær og mango/jalapeno.
Dette er det jeg har fundert på til å begynne med, og stort sett gått ut fra hva Gahr har skrevet i denne tråden:
BIAB 36L kjele
Volum vørter til gjæring: 22L
Anslått effektivitet: 70%
Beregnet OG: 1.050
Forventet FG: 1.012
Beregnet farge: 8 EBC
Beregnet bitter: 15 IBU
Malt & sukker
Hvetemalt 3000 gram 60 % Bestmalz 5 EBC
Pilsen malt 2000 gram 40 % Bestmalz 3,5 EBC
Vann
28 liter til innmesking
5 liter til skylling
Meskeskjema
10 min @ 40 ºC
15 min @ 51 ºC
45 min @ 67 ºC
5 min @ 78 ºC
Humle
30 gram Hallertauer Mittelfruh 4,7 % alfa 60 min
Koketid
90 min
Gjær
Wyeast 3068 Weihenstephan Weizen, 1. liters starter
Gjæringstemperatur og -tid
Primærgjæring 7 dager ved 17 ºC
Sekundærgjæring 7 dager ved 17 ºC
Jeg har gått ut i fra at malten absorberer 5 liter vann, 15% fordampning under 90 min koking, 4% krymping fra kjøling, og 1 L trub.
Hvordan ser dette ut til å begynne med? Burde jeg beregne mer tap pga trub? Burde jeg være veldig nøye på at gjæringstemperaturen ikke kryper opp mot 20 ºC for å unngå for mye banansmak (med tanke på at det skal være tilsetninger av bær o.l)? Andre innvendinger?
Jeg vurderer også å bruke 500g ris-skall for å hjelpe til på skyllingen og resirkulering av vørteren.
Sist redigert: