Weiss - ekstrakt og spes malt

Hei,

tenkte å prøve ein ekstrakt sak, og putte inn litt ekstra caramel lys for å få litt sødme. Funker det?

Tenkte ei fordeling

Hveteekstrakt      85%
cara malt lys        15%

Holder det å koke te på malten og la det trekke ein 30 min eller må eg kjøre full meskerunde?

Det holder å steepe caramalten i 30 min. Jeg har imidlertid ikke klart å få til noe særlig bra weizen ved bruk av ekstrakt. En weisen skal jo være dominert av maltsmak, og det syns jeg er vanskelig å få til med ekstrakt.

Min første stout med ekstrakt hadde bra med maltsmak, så det er mulig. Var mye forskjellig spesialmalt iden.  :).
Oppskriften på den fikk jeg av Erik på www.bryggselv.no
Sitter også å lurer på en Weiss eller noe til påsken -  som nærmer seg med stormskritt  :yes:

Yngve J skrev:
Det holder å steepe caramalten i 30 min. Jeg har imidlertid ikke klart å få til noe særlig bra weizen ved bruk av ekstrakt. En weisen skal jo være dominert av maltsmak, og det syns jeg er vanskelig å få til med ekstrakt.

Min første weizen var på ekstrakt, og kun ekstrakt (bryggselv sin). Den ble veldig vellykket og smakte som jeg ville forventet av en god kommersiell weizen. I boka "Designing great beer" nevnes det at de fleste av hveteølene som kom godt ut i konkurranser (i statene) var basert på ekstrakt, noen kun ekstrakt tilogmed. Jeg sier kjør på, blir sikkert bra.

Tilbake
Topp