VVS bryggeri MK2

syver

Tidligere tråd: http://forum.norbrygg.no/threads/ny...annbereder-bryggeri-bilder.19884/#post-225715

Har gjort en stor mod. på mit Reodor Felgen VVS bryggeri. Var i utgangspungtet en speidelklone men var litt plaget med for høyt trykk i maltrøret (fontene) samt at det var ikke plass til mer enn ca 13 kg malt. Nå har jeg laget en egen mesketank på toppen av selve kjelen (se bilder). Rørleggerjobb fra pumpe til mesketank for å kunne bruke pumpen der den sto montert da jeg også bruker denne når jeg kjøler. Blichman autosparge i mesketank. underlagsmatte fra Biltema som isolasjon, Falsk bunn samt et sindrikt kransystem fra mesketank til kokekjele. Med kranene kan jeg hele tiden ta prøver for og sjekke flow og gravity.

Starter med ca 70 liter i kokekjelen. Varmer dette opp til 69 grader og overfører ca 35 liter til mesketank. Tilsetter malt (går nok an å få plass til ca 20 kg tror jeg) Så en "doughrest" på ca 10min for å få maltsenga til og sette seg. Etter dette starter jeg sirkulasjonspumpen og justerer Autospargen. Temperaturraise samt mashout på 75 garder totalt på en 20 minutter. Skylling med 1 liter pr kg malt ca 80 grader vann...
Løfter av tanken og koker i 60 minutter, kjøler ned med kobberspiral og delvis wirlpool.
Sitter igjen med ca 55 liter med vørt klar som dagen :))

Vedlegg

• VVS Bryggeri mk2 (2).jpg
    VVS Bryggeri mk2 (2).jpg
    160,6 KB · Sett: 227
  • VVS Bryggeri mk2 kontrollboks.jpg
    VVS Bryggeri mk2 kontrollboks.jpg
    133,4 KB · Sett: 207
  • VVS Bryggeri mk2 laptop m BCS 460.jpg
    VVS Bryggeri mk2 laptop m BCS 460.jpg
    64,1 KB · Sett: 206
  • VVS Bryggeri mk2 mesking.jpg
    VVS Bryggeri mk2 mesking.jpg