Vørterkjøling med radiator?

Vørterkjøling med radiator i konvensjonell form er kanskje ikke så allverdens effektivt når det kommer til arbeid og pris, og muligens også ytelse.

Men hva om man stikker en radiator nedi gryta som man kjører kaldt vann gjennom, på samme måte som kjølespiral.
Har lyst å prøve, men trenger litt teknisk innsikt, sikkert noen her som kan mye mer enn meg om dette med radiatorer. èn ting er jo at de er laget for luftgjennomstrømning... Men kan det fungere?

Funnet en diger PC vannkjølingsradiator på 45x395x240mm og trykktestet på 2.5bar og 3,06mm mellom hver kjølefinne. Den passer jo helt perfekt nedi 40L gryta mi...

Driver å rasker sammen utstyr nå, og om det er litt originalt er bare artig.

var innom samme tanken, men tenkte mere på den lille radiatoren til varme apperatet til bilen.
det som fikk meg fra tanken var rett å slett tanken på rengjøringen av denne.
tror det kan bli mye jobb å rense etter den har vært brukt

Det blir jo samme prinsippet som en platekjøler, det rimligste (i lengden) blir nok å kjøpe en platekjøler med en gang....

Jeg tenker den kan være problematisk med tanke på rengjøring, og verre er at den sannsynligvis er laget av messing eller noe annet som ikke er så veldig sunt :)

Kan dette bli ukas uttale: ''hva om man stikker en radiator nedi gryta''  :)

Kanskje ikke lurt, kanskje funker det (vet ikke hvordan den ser ut :roedme:), i alle fall er ordbruke veldig løyle :biersmile:

Urquel brukte det. For meg stoppet dette i nevnte rensing og ukjente metalltyper.

Vedlegg

• Kjøler.JPG
    Kjøler.JPG
    686,8 KB · Sett: 219
Er det godt nok for urquell er det godt nok for meg! Radiatoren er laget av kobber, og messing vannbeholder innvendig dit vørteren ikke skal, så tror dette skal fungere godt! Kobler den rett på krana med utløp i vasken. Bilder kommer når jeg har samla sammen det jeg behøver!

Tilbake
Topp