Volummåler vann

Finnes det en enkel, billig og god volummåler for vann jeg kan bruke mellom HLT og MLT? Jeg vil gjerne vite hvor mye vann som flyter ut fra HLT. Vet noen har brukt vekt under kjele, men jeg vil helst ha in-line flowmeter som viser volum i liter. Enten med display eller datautgang (til bruk på arduino eller raspberrypi)

Har søkt noe men ikke funnet noe klart svar. Jeg siktet mer til om noen har erfaring med slikt.

Den så jo grei ut den men working temp er oppgitt til maks 80 grader og jeg finner ikke hvilket materiale den er laget av. Tror ikke denne er food grade safe på 78 °C

Ketil skrev:
Her finnes mange typer og størrelser.

http://www.futurlec.com/Flow_Sensor.shtml
Jeg bruker DigiFlow 6710. Står max 60 grader, men funker fint på mye høyere temp. Står ingenting om food grade, men kan brukes til drikkevann, så da holder det for meg.
Ble levert rett i postkassa.

Dette ser veldig bra ut, men jeg er litt bekymret for sikkerheten. I datasheet er det flere materialer som er godkjent av FDA, men jeg finner ikke ut av alle materialene eller noe om høyere temp. Jeg vil at alt i bryggekjeden skal være sikkert:)

Eg har ein 6710m, men er ikkje heilt nøgd med presisjonen. Om eg hugser riktig viste den 4-5l feil på 90l. Bruker den kun på kaldtvatn.

Sent from my U8860

Er det et alternativ å måle kaldt vann ved fylling av HLT istedet? Hvis du vet hvor mye dødrom det er i bunnen av kjelen kan du da fylle opp x liter + dødrom og tappe alt videre etter oppvarming.

EspenL skrev:
Er det et alternativ å måle kaldt vann ved fylling av HLT istedet? Hvis du vet hvor mye dødrom det er i bunnen av kjelen kan du da fylle opp x liter + dødrom og tappe alt videre etter oppvarming.

HLT'en tar ca 60 liter, men den er svart og står såpass høyt at jeg må opp på en krakk. Ikke har den rette vegger heller, så da må jeg manuelt "kalibrere" en pinne. Men det blir vansklig med pinne når jeg ikke ser noe særlig og det er damp på over 70 grader der.
Jeg fyller MLT med meskevann og så skyller jeg etterpå. Jeg vet hvor mye meskevann jeg har pga sightglass på blichmannen, men når jeg skyller så vet jeg ikke hvor mye jeg skyller med. Har hittil stoppet når jeg har nådd ønsket OG og/eller når siste avrenning er ca 1.015

Jeg kan sette på sightglass på HLT også, men vil ha minst mulig deler å rengjøre. En in-line måler ville blitt rengjort sammen med pumper og slanger.

Er på utkikk etter ny HLT i stål nå, men tror uansett ett flowmeter som viser volum må være en grei sak..

OleKH skrev:
Eg har ein 6710m, men er ikkje heilt nøgd med presisjonen. Om eg hugser riktig viste den 4-5l feil på 90l. Bruker den kun på kaldtvatn.

Sent from my U8860

Takk for svar :) Ser noen flowmetere er oppgitt til rundt 10% avvik så det kan nok være en greie med billigtypene

Kristianmedk skrev:
EspenL skrev:

HLT'en tar ca 60 liter, men den er svart og står såpass høyt at jeg må opp på en krakk. Ikke har den rette vegger heller, så da må jeg manuelt "kalibrere" en pinne. Men det blir vansklig med pinne når jeg ikke ser noe særlig og det er damp på over 70 grader der.
Jeg fyller MLT med meskevann og så skyller jeg etterpå. Jeg vet hvor mye meskevann jeg har pga sightglass på blichmannen, men når jeg skyller så vet jeg ikke hvor mye jeg skyller med. Har hittil stoppet når jeg har nådd ønsket OG og/eller når siste avrenning er ca 1.015

Jeg kan sette på sightglass på HLT også, men vil ha minst mulig deler å rengjøre. En in-line måler ville blitt rengjort sammen med pumper og slanger.

Er på utkikk etter ny HLT i stål nå, men tror uansett ett flowmeter som viser volum må være en grei sak..

"Sight glass" i HLT trenger vel knapt rengjøring. Det er jo bare rent vann, så jeg ville tro at det er nok å tømme den og la den lufttørke. Det gjør iallefall jeg uten at det har gått ut over resultatet.

Men jeg ser poenget med at det er tungvindt å kalibrere dersom veggene ikke er rette...

Kunne du brukt en vekt istedet?

Kristianmedk skrev:
OleKH skrev:

Sent from my U8860

Takk for svar :) Ser noen flowmetere er oppgitt til rundt 10% avvik så det kan nok være en greie med billigtypene

Ja, så måler de vist forskjellig alt etter orientering på sjølve målehuset.

Eg lagde meg heller eit "sightglass" av ein slange som eg markerte litrene på.
vSejONa.jpg

Ketil skrev:
Her finnes mange typer og størrelser.

http://www.futurlec.com/Flow_Sensor.shtml
Jeg bruker DigiFlow 6710. Står max 60 grader, men funker fint på mye høyere temp. Står ingenting om food grade, men kan brukes til drikkevann, så da holder det for meg.
Ble levert rett i postkassa.
Fantastisk Ketil, har bestilt mye av det du har linket til :) imponerende hva du finner.

Vel, jeg fant den sikkert på en tråd for en tid tilbake, men takk for det.

Jeg skyller ikke som de fleste andre. Til mitt kjelesystem fungerer best OTTO metoden. Den ble introdusert av den kjente PID eksperten protto her på forumet. (Takk protto).
Jeg hadde et skuffende utbytte på ca 70% i begynnelsen. Da brukte jeg kontinuerlig skylling fra HLT til mesk. OTTO metoden er å tilføre skyllevann et par ganger, og deretter kjøre sirkulering hver gang i ca 10 min. Da får (hvertfall jeg) både klarere vørter og bedre utbytte. Det er nettopp da det er så kjekt å vite hvor mye jeg tilsetter av skyllevann ved hver skylling. 10% feil betyr ikke så mye i den forbindelsen.

Tilbake
Topp