Volumindikator i kjele

cjohansen

Norbrygg-medlem
Jeg har en 36l kjele fra bryggselv sitt BIAB-sett. Av en eller annen uforståelig grunn har den ingen indikasjon for volum på innsiden. Dette gjør det vanskelig å få god peiling på hvor mye som faktisk er i kjelen til enhver tid.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan lage leselige merker i kjelen? På gjæringskarene mine av plast har jeg helt over en og en liter, og så ripet inn merke på utsiden. Kan jeg gjøre det samme på kjelen og ripe opp med en spiker eller noe? Eller er det dumt?

Jeg har bare målt opp for hver femte liter og skrevet det med sprittusj på kjelen og sprayet "hardtopp" (lakk) over så det ikke forsvinner. Så måler jeg bare ned i fra toppen med en tommestokk.
Det fungerer greit selv om det ikke akkurat er fansy...

Joda, har brukt sleiva mi frem til nå, men den er nå så bøyd at jeg ikke stoler på den mer... Kan alltids lage en ny, men tenkte det var litt mer stabilt med merker på selve kjelen.

Kjelen brukes til kok, er det så farlig med bakterier i sprekkene?

Her skal ligge ein link til korleis ein kan etse tal og striper inn i rustfritt i ein tråd her på forumet.

Kul artikkel! Noen som har gjort dette? Jeg prøvde akkurat, og det var en øvelse i frustrasjon... Å teipe nivåene viste seg å være bortimot umulig. Brukte gaffateip.

1. Det er vanskelig å sette en teip helt rett langt nede i kjelen
2. Så fort teipen toucher vannflaten, som den må for å være helt nedtil, så suger den vann opp på baksiden, og vil ikke feste seg skikkelig

Veldig frust! Prøvde også å lage en ripe med spiker uten hell. Noen andre forslag til å få laget midlertidige merker som jeg kan etche etter?

Fant en løsning! La en gaffateip-stripe langs hele høyden med tørr kjele, kan skjære merker i denne. Skal prøve å etche i morgen.

Da har jeg prøvd meg på etching. Det var stusselige greier... Holdt qtipen helt stille i ca ett minutt, og det eneste jeg kunne se var en veldig diskret prikk. Virker ikke som en vinnende strategi. Noen andre som har prøvd dette?

I grunn ikke, kunne nok med fordel planlagt bedre (sjablonger) og tatt meg bedre tid..
Tenkte mest på om du måtte holde qtipen inntil kjelen lenge om gangen? Jeg måtte som sagt ha kontakt på ett punkt i ett minutt og fikk allikevel bare et bortimot usynlig merke. Tenkte å prøve igjen idag.

Da jeg brukte oppskriften fra nett med eddik så tok det laaaaaabg tid ha. Men byttet ut med saltvannsløsning i stedet og da gikk det meget bedre og kjappere.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Da jeg brukte oppskriften fra nett med eddik så tok det laaaaaabg tid ha. Men byttet ut med saltvannsløsning i stedet og da gikk det meget bedre og kjappere.

Ok, takk. Prøvde igjen nå, med veldig veldig salt vann. Vasket også overflaten med sprit. Det fungerte marginalt bedre enn med eddik, men jeg innser at dette prosjektet krever en type tålmodighet jeg ikke besitter. Har nå to utrolig svake merker i kjelen. Neste prosjekt: lage målestav :p

Dette var jo ikke dumt.. Endte opp med å lage et lite program for å regne ut, funker jo greit det og.. kanskje lettere med en målestav, burde ikke være så altfor vanskelig å få til

Målestav er grei skuring. En pinne med en liten kloss i vinkel så jeg kan vite at den står rett, og så helle en og en liter oppi kjelen og risse inn merke med kniv. Har gjort det samme på røresleiva mi, men den er nå helt bua, så må bruke noe hardere matriale.

Tilbake
Topp